שיקום עמודי בניין

שיקום עמודי בניין

חיזוק ושיקום עמודי בניין היא עבודה חשובה והכרחית על מנת להבטיח את יציבות הבניין ובטיחות דייריו. בשלב זה או אחר, כל בניין יידרש לנקיטת אמצעים לשיקום וחיזוק עמודי הבניין.

הסיבות והגורמים למפגע בעמודי בניין

עמודי הבניין שאתם רואים בכניסה וביציאה מבניין המגורים, אמנם נראים לכם חזקים ויציבים. אך אנו יכולים לציין כי הם רגישים למפגעים שונים, ועלולים להינזק ולהיחלש. גם אם הדבר אינו גלוי לעין ונדמה כי הטיח המתקלף היינו מפגע אסתטי בלבד. אבל האמת שכאן מתחילה הבעיההטיח הוא שכבת הגנה חשובה המונעת מהרטיבות לחדור לעומק הבטון. עמודי הבניין עשויים יציקת בטון מזוין. כלומר במרכזם כלונסאות ברזל שסביבן נעשתה יציקת הבטון. לפעמים ישנם סדקים ושברים המאפשרים לכם לראות את אותם ברזלים ומוטות זיון ואם הגעתם למצב זה, ישנו צורך בשיקום דחוף.

הגורמים היכולים לפגוע בעמודי הבטון יכולים להיות תנאים סביבתיים, כמו חשיפה למים או מליחות באוויר (באזורים הסמוכים לקו החוף). אך גם רעידות אדמה, שרפות, פגיעות של רכבים, עומס יתר, תכנון וביצוע לקוי, שימוש בחומרים לא תקינים בקונסטרוקציית העמוד ועוד. תרחישים עונתיים כמו הצפות או בעיות איטום המביאות לחדירת רטיבות אל הבטון, יגרמו בסופו של דבר לתהליך התחמצנות והתרחבות של כלונסאות הברזל, וזה מוביל לסדקים והיפרדות של חלקי הטיח והבטון.

סדק בעמוד בטון
סדק בעמוד בטון

כיצד לזהות בעיות בעמודים?

אז מתי תדעו כי הגיע הזמן לפנות אל חברת שיקום עמודי בניין? עליכם להיות ערניים לכל סימן של טייח רופף, סדקים בבטון, חלקי בטון שהתנתקו, ברזלים חשופים וברזלים חלודים או כל דבר חריג במראה עמוד הבטון.

האם סדק בבטון הוא סימפטום של הבעיה או הגורם לבעיה?

התשובה היא גם וגם. הופעה של סדקים בבטון יכולה להעיד על התרחבות של כלונסאות הברזל. אך באותה המידה סדקים בבטון יאפשרו חדירה של מים וגורמים סביבתיים המאיצים את תהליכי התחמצנות ברזלי הזיון. ולכן, כאשר רואים סימנים שכאלו, חשוב למהר ולטפל בבעיה. שכבת הטיח של העמודים עשויה להיראות לכם רק כגימור חיצוני המשרת מטרות אסתטיות, אך בפועל הטייח הוא חלק משכבת האיטום והוא מסייע לשמור על העמודים. כך שבהחלט יש לטפל בבעיות של טייח מתפורר.

מדוע חייבים לשקם את הנזק?

כפי שאמרנו, הבעיות הנראות לעין הן גם הסימפטום של הבעיה, וגם גורם המאיץ את ההתחמצנות והבלאיולכן חשוב לטפל בכל הבעיות בהקדם. ללא טיפול מתאים, עמודי הבניין ייחלשו, עד שיסכנו את יציבות הבניין. עמודי הבניין לא נבנו בשביל להקשות עליכם בחנייה, הם תוכננו בקפידה על ידי מהנדסים. יש להם צורך ממשי בשמירה על יציבות המבנה. וכאשר ישנו נזק משמעותי לעמודי הבניין, אתם צפויים לקבל צו מבנה מסוכן.

מהו צו מבנה מסוכן? כיצד מסירים את הצו?

צו עליו מכריזה העירייה, בהמלצת מהנדס מבנים, על מבנים בהם ישנם פגמים או נזקים המסכנים את הדיירים ואת הסביבה. שיקום הנזקים, באמצעות חברה לשיקום עמודים המתמחה בביצוע שיקום בטון וברזל,יעצור את הנזק ההולך ומחמיר, יתקן את הנזק שכבר נגרם וגם ימנע נזק עתידי. באמצעות עבודות השיקום ניתן לחזק את עמודי הבניין, ובכך לחזק את המבנה כולו. כך ניתן להעניק לכם ביטחון לעוד שנים רבות.

כיצד משקמים את עמודי הבניין?

אולי השאלה שצריכה להישאל היא אל מי פונים לצורך שיקום עמודי בניין? שיקום עמודי בניין הוא עבודה לחברה מקצועית המתמחה בתחום הזה. לא אחת אנו רואים ועדי בתים המתייחסים אל הנושא כאל עניין אסתטי בלבד. ובהתאם לכך הם פונים אל שיפוצניקים כללים אשר אינם מנוסים בעבודת השיקום והאיטום. במקום לבצע תהליך יסודי, מתבצע תהליך המעניק מענה שטחי ומוגבל מאוד, שאינו מחזיק מעמד הרבה זמן ובטח שאינו תורם לחיזוק יציבות הבניין.

שיקום עמודי בניין
שיקום עמודי בניין

תקן לשיקום עמודי בניין

שיקום מקצועי דורש קודם כל בחינה של הבעיה. צריך לראות מהם הגורמים לבעיות, ולעתים אלו הן בעיות המתחילות כבר בתהליך הבנייה. יש לנתח אילו השפעות סביבתיות פועלות על העמודים, ובהתאם לכך לתת את הפתרון הראוי. לא ניתן להסתפק בפתרון נקודתי, יש להעניק מענה כולל. למעשה ישנו תקן המגדיר כיצד לבצע את האבחון ואת התיקונים (תקן 1877), וזה דורש גם קידוחים ובדיקות שונות. בהתאם לאבחון תקבע תכנית הפעולה, וזוהי עבודה למהנדסים.

התקן מתייחס לכל פעולות השיקום שצריך לעשות, כולל סוגי החומרים המתאימים לכל מצב. תהליך השיקום כולל הסרת בטון, טיפול בברזלים וחידוש הבטון.

אילו חומרים משמשים לצורך שיקום עמודי בטון?

כאשר משקמים עמודי בטון יש להשתמש בחומרים העומדים בתקן 1877. ישנם חומרים שונים הכוללים חומרים אנטי חלד לצורך הגנה על הברזלים, חומרים אלו מספקים הגנה מפני חלודה. ועל מנת לשקם את הבטון ישנם חומרים צמנטים מיוחדים. ולבסוף יש להשתמש בחומרי איטום המעניקים הגנה חיצונית לעמודים. חשוב להשתמש בחומרים איכותיים העומדים בתקנים, וגם ליישם אותם בצורה הנכונה והתקנית. וזהי עבודה רק עבור מי שהוסמך לכך.

לסיכום

אל תזניחו את עמודי הבניין, הקדימו תרופה למכה. אם הופיעו סימני בלאי ונזק בעמודים, פנו אל חברת יסודות, המומחים לשיקום עמודי בניין, איטום ושיפוץ חזיתות מבנים.

המשך…

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!