שיפוץ בניינים

איטום חזיתות בניין

תוכן עניינים

שכבת האיטום היא קו ההגנה החשוב ביותר של הבניין מפני נזקי מזג האוויר. בהתחשב בכך שלחות ומים הם האויבים הגדולים ביותר של הבניין, מדובר בעובדה שאין להקל בחשיבותה. כדי להבטיח אריכות ימים ולמנוע נזקים שיגררו תיקונים יקרים ומורכבים, נדרש איטום חזיתות בניין תקופתי וברמה מקצועית ואיכות גבוהה.

אנו בחברת יסודות מביאים עמנו שנים של ניסיון בעבודות שיקום ושיפוצים עמוקים במבנים מכל הסוגים. עם ידע הנדסי מקיף וצוותים מקצועיים . כאן, נבחן מדוע כה חשוב לבצע איטום איכותי לחזית הבניין וכיצד נעשה זאת על הצד הטוב ביותר.

מה החשיבות העיקרית באיטום מקצועי?

על אף שברור לכולנו שאיטום תקופתי לגג הוא חיוני, לעתים קרובות החזיתות נשכחות. מדובר בעבודת איטום הנדרשת לעתים רחוקות יותר, אך חשיבותה קריטית. בין אם האחריות לביצוע איטום חזיתות בניין מוטלת על ועד הבית, על בעלי הנכסים או על כל גורם אחר, חשוב לכלול את הפרויקט הזה במקום גבוה בסדרי העדיפויות. אלו כמה מהסיבות העיקריות לכך.

ההגנה המרכזית מפני נזקי הסביבה – איטום חזית הבניין מבטיח עמידות אופטימלית מפני שחיקה טבעית הנגרמת מרוח ומשקעים, מפני קרינת UV מזיקה ונזקים למבנה עקב שינויי טמפרטורה. 

שיפור היעילות האנרגטית – איטום נכון מבטיח גם בידוד איכותי יותר ויאפשר לצמצם משמעותית את עלויות החימום והקירור במבנה. 

צמצום עלויות תחזוקה – האיטום מעריך את חיי החזית ומאפשר להחזיק זמן רב יותר ללא צורך בשיפוץ חזית הבניין או תיקונים יקרים עקב נזקים לקונסטרוקציית המתכת או רכיבי נושאי עומס.

מניעת חדירת מים – כאמור, כשזה מגיע לתחזוקת הבניין, הלחות וחדירת מים הם האויבים. איטום חזיתות בניין בתהליך יעיל מונע חדירת מים למבנה שעלולים לגרום לנזילות לפנים הדירות, לעובש, ריקבון, נזקי תשתית ופגיעה ברכיבי המבנה.

אסתטיקה ועיצוב – שכבת האיטום כשכבה צמנטית ושכבה מיישרת, השכבה שעל גביה מיישמים את שכבת הגמר העליונה. ככל ששכבה זו תיושם בקפידה הדבר ישפיע על מראה ואחידות השכבה העליונה.

באילו חומרים נעשה שימוש לאיטום החזיתות ?

ישנם כמה סוגים עיקריים של חומרים המשמשים לאיטום חזיתות. כל אחד מהם מביא עמו יתרונות שונים ומתאים ליישומים ספציפיים. אלו החומרים שכדאי להכיר מקרוב. 

  1. שכבת איטום עיקרית למבנים הינה שכבת הרבצה צמנטית ( מיושמת על גבי בטון ) שהיא שכבת הבסיס הראשונה על גבי הקירות פנימיים או חיצוניים. השכבה השנייה שהיא השכבה המיישרת היא שכבת הטיח. מטרת שכבת הבסיס היא להוות שכסת בסיס לאיטום המבנה וכתשתית אחידה לטייחים שונים ולהדבקת אריחים. הטיח הצמנטי משלב תוספים שהופכים לדביקים במפגש עם מים ויוצרים תערובת דביקה וגמישה ליישום.
  2. חומרי איטום על בסיס סיליקון ידועים בגמישותם ועמידותם בפני מזג אוויר ומשמשים לעתים קרובות לפתחים כגון חלונות וחזיתות זכוכית.
  3. חומרי איטום פוליאוריתניים אלו מפגינים יכולת היצמדות גבוהה במיוחד ויתאימו לטווח רחב של סוגי חזיתות. רב השימושיות הגבוהה היא זו שהופכת אותם לנפוצים בתעשייה. 
  4. חומרי איטום אקריליים נמצאים בשימוש נפוץ ולרוב זמין בעלויות נוחות יותר. עם זאת, הוא יפגין עמידות חלקית. כל עוד מדובר בתנאי מזג אוויר מתונים, הוא יספק פתרון אמין לאורך זמן. עם זאת, לחזיתות בניין העומדות בפני תנאים קשוחים יותר, ייתכן שיהיה עדיף לעשות שימוש בחומרים אחרים. 
  5. איטום בסילאן וסילוקסן – חומרי איטום אלו נחשבים לאידיאליים על מנת לאטום ביעילות מבנים היסטוריים עקב הגימור השקוף שלהם. החומרים הללו לא ישפיעו על הצבע או האלמנטים העיצוביים ומעניקים הגנה אופטימלית מפני חדירת מים. 

 

יישום שכבת טיח מיישרת לאיטום חיצוני
יישום שכבת טיח מיישרת לאיטום חיצוני

אילו גורמים משפיעים על פגיעה באיטום החזית?

הגורמים המרכזיים להתדרדרות החזית כוללים בלאי טבעי עקב חשיפה לשמש, שינויי טמפרטורה ותנאי מזג האוויר, כמו גם חדירת מים הגורמת לקורוזיה ונזקים לרכיבי מבנה. גם גשם חומצי וזיהום האוויר מאיצים את תהליך ההתדרדרות הזה וגם על כך יש לתת את הדעת. 

שלבים בתהליך איטום חזיתות

בראש ובראשונה, תבוצע הכנה למשטח על ידי ניקוי וליטוש קפדני של משטחי החזית וככל שישנם פגמים או סדקים, יתבצע תיקון כדי להבטיח שטח פנים אחיד וחלק. לאחר מכן, ייושם חומר האיטום שנבחר על ידי ציוד ייעודי המתאים לסוג החומר. החומר יימרח או ירוסס באופן אחיד, תוך הקפדה על מפרקים, תפרים וסדקים שונים ובהקפדה על היצמדות מיטבית למשטח. 

לאחר מכן, יוחלק החומר כדי להבטיח גימור אחיד ואסתטי. בשלב הזה, יאפשר הצוות לחומר לשבת על מנת להתייבש כראוי ולעבור אשפרה בהתאם להמלצות היצרן, בין יומיים לשלושה ברוב החומרים.

את טיח ההרבצה ניתן ליישם ידנית או על ידי התזה כשמדובר במשטחים גדולים. השכבה הראשונה תתבצע תוך כדי הידוק הטיח לתשתית ולאחר מכן מריחה של שכבה שנייה. עובי השכבות בסך הכל בין 5 ל 12 מ״מ. שכבת הרבצה 5 מ״מ. ושכבת טיח בין 5-8 מ״מ בהתאם להוראות יצרן.

כמה תעלה עבודת איטום לחזיתות המבנה?

עלות האיטום משתנה באופן ניכר בהתאם למגוון רחב של גורמים. מצב החזית הקיים עשוי לדרוש התערבות בהיקף משתנה וגם עלות העבודה תהיה בהתאם. עם זאת, אין כל ספק כי סוג החומר המשמש לאיטום וכן גודל המשטח הוא הגורם המשפיע באופן הניכר. יש לציין שעבודות בבניינים רבי קומות, ובכלל עבודות בגובה הם גורמים המשפיעים ישירות על עלות העבודה – ככל שהבניין גבוה יותר כך העלות בהתאם. טווח העלויות רחב למדי ולכן כדאי לקחת בחשבון שכשמדובר בחזיתות גדולות במיוחד או מורכבות מבחינה ארכיטקטונית, המחיר עשוי להיות גבוה בהרבה ולכן חשוב לפרט היטב את הדרישות הטכניות. 

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!