שיקום עמודי בניין

חיזוק עמודי בניין

תוכן עניינים

ככל שהשנים חולפות, העמודים התומכים במבנה מאבדים מחוזקם ויציבותם. כדי להבטיח יציבות מבנים ואת אריכות חיי הבניין, חיזוק עמודי בניין הוא אחד מהפרויקטים החשובים והמשמעותיים ביותר שיהיה עלינו לבצע במבנה ובבניין המשותף בו אנו גרים.

הדבר נכון פי כמה בישראל, הממוקמת על השקע הסורי-אפריקאי, באזור בו רעידת האדמה העוצמתית הבאה היא רק שאלה של זמן. בביצוע חיזוק עמודים אנו נבטיח נשיאת עומסים אמינה ועמידות בפני איתני הטבע. תהליך החיזוק מורכב ודורש מומחיות מקצועית. לכן, חשוב לנו לקבל החלטות מושכלות בתהליך בחירת אנשי המקצוע שלנו. 

באילו מקרים אנו מבצעים חיזוק עמודי בניין?

ישנם מקרים רבים בהם אנו עשויים להסתייע באנשי מקצוע ולבצע עבודות חיזוק לעמודים. אלו כמה מהמקרים הנפוצים ביותר.

שינוי בשיעור העומסים – כאשר בניין מיועד לשימוש חדש או ישנה עלייה בעומסים עקב שיפוצים או קומות נוספות, ייתכן שהעמודים הקיימים כבר לא עומדים בדרישות ההנדסיות החדשות. במקרים אלו, יש לבצע עבודות חיזוק עמודי בניין שיאפשרו למבנה להתמודד עם המשקל והעומסים הנוספים.

התיישנות תשתיות – ככל שהבניינים מתיישנים, רכיבי המבנה מתדרדרים. חשיפה ללחות הגורמת להצטברות חלודה והתנפחות קונסטרוקציות מתכת, התפוררות הבטון ותהליכים רבים אחרים, פוגעים משמעותית בכושר נשיאת העומס של העמודים לאורך זמן, מה שמחייב עבודת חיזוק לעמודי הבניין.

סיכון לרעידות אדמה – באזורים מועדים לרעידות אדמה, עמודי חיזוק הם אמצעי חיוני לשיפור יכולתו של הבניין לעמוד בתנודות הסיסמיות. זאת בכדי להפחית את הסיכון לכשל מבני במהלך רעידת אדמה.

תקנות בטיחות – שינויים בתקני בנייה או בתקנות בטיחות דורשים חיזוק של עמודים קיימים כדי לעמוד בתקני הבטיחות הנוכחיים.

חיזוק עמודי בניין – מדוע זה כה חשוב?

מן הרגע בו מתבהרת ההבנה כי יש לבצע חיזוקים במבנה, חשוב לפעול במהירות ולפנות לאנשי מקצוע שיבטיחו תוצאות אמינות. ישנן מספר סיבות מדוע אין להקל בחשיבות פרויקט כזה.

שיפור בטיחות מבנה – חיזוק עמודי בניין מבטיח את בטיחותם של הדיירים. מבנים מחוזקים ניחנים ביכולות עמידה גבוהה יותר בפני עומס ותופעות שליליות בלתי ניתנות לחיזוי כגון רעידות אדמה, עומסים כבדים או רוחות חזקות.

שלמות המבנה – החיזוק מבטיח את  השלמות המבנית הכוללת של הבניין ומונע כשל מבני פוטנציאלי שיכול להיות יקר לתיקון בעתיד.

יעילות כלכלית – חיזוק הוא לרוב אלטרנטיבה משתלמת להריסה ובנייה מחדש, תוך שימור המבנה הקיים והארכת תוחלת חייו. ניהול הפרויקט בקלות דעת, הימנעות או דחיית תחילת העבודות גוררות השלכות כבדות.

ביניהן התמוטטות וכשלי מבנה שיובילו לנזקים לגוף ורכוש, השלכות משפטיות כבדות החל בקנסות וכלה בצו פינוי ותביעות נזיקין, תיקונים יקרים בהרבה ולא פעם גם הוצאה כוללת של הבניין מכלל שימוש. 

דרישות טכניות בסיסיות בביצוע חיזוק עמודי בניין

חיזוק עמודי בנייה הוא תהליך תובעני מבחינה טכנית הטומן בחובו תנאים מקדימים רבים. אלו כמה מהמשימות החשובות ביותר שיהיה עלינו להבטיח שמתבצעות נאמנה ובמדויק.

הערכה הנדסית – יש לבצע הערכה מבנית יסודית לקביעת המצב הנוכחי של העמודים, זיהוי חולשות וכושר נשיאת עומס. מהנדסי מבנים מומחים מספקים ייעוץ מקיף ולבצע ניתוח מפורט לתכנון ביצוע החיזוק, תוך התחשבות בגורמים כגון חוזק החומר, עומסים ושיקולים סיסמיים.

בחירת חומרים – עלינו לבחור חומרים מתאימים, כגון מוטות חיזוק פלדה (ברזל) או פולימרים מחוזקים בסיבים, על סמך הניתוח ההנדסי.

עריכת שינויים – חיזוק העמודים אין משמעו בהכרח שחזור מדויק של העמוד. לעיתים, עשויים להידרש שינויים כמו עיבוי העמוד או הוספת רכיבים תומכים כדי לשפר את יכולת נשיאת העומס שלהם.

בקרת איכות – אמצעי בקרת איכות קפדניים הינם חיוניים כדי לוודא שחומרי וטכניקות חיזוק עומדים במפרטים ובסטנדרטים הנדסיים קפדניים.

כיצד מתבצע חיזוק עמודי בניין?

ברוב המקרים ובכפוף למפרט התואם את הפתרונות ההנדסיים, הפרויקט יכלול את השלבים הבאים:

ביצוע הערכה הנדסית מלאה – המהנדסים יבצעו ניתוח מפורט של המבנה, יעריכו את הנזק הקיים ויבנו תוכנית מפורטת לעבודות החיזוק בהתאם לדרישות הטכניות העדכניות ביותר והתקנות החלות של גורמי הפיקוח. 

עבודות הכנה – העמודים יעברו ניקוי ושיוף קפדני על מנת להכין את שטח הפנים, לחשוף את הנזקים ולהתאים את העמוד לעבודות החיזוק. 

חיזוק המבנה – אנשי מקצוע מיומנים המתמחים בעבודות חיזוק מבני יתקינו עוגנים, יחליפו רכיבי מתכת וישלבו בבטון חומרים ייעודיים לחיזוק מבנים באיכות הגבוהה ביותר תוך הקפדה על מפרטים הנדסיים מדויקים.

בקרה ובדיקות – אנשי המקצוע בשטח עורכים אבטחת איכות קפדנית כדי להבטיח שעבודות החיזוק תואמות את תוכנית העבודה והתקנים. כמו כן, יעברו העמודים בדיקות קפדניות כדי לוודא שהם עומדים בתקני נשיאת העומס והבטיחות שנדרשו.

עבודות החיזוק הללו יקבעו במידה רבה את שלמותו המבנית של הבניין לאורך עשורים. ההחלטות שנקבל היום, יישאו השלכות שנים רבות קדימה. לכן, חשוב שנשקיע מחשבה מעמיקה ונבטיח שעמו מגייסים לצידנו מהנדסים וקבלנים מהשורה הראשונה שיאפשרו לנו להבטיח תוצאות ברמה גבוהה. איכות התוצאות בידיים שלנו.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!