צו מבנה מסוכן

הסרת צו מבנה מסוכן

תוכן עניינים

הרשות המקומית היא הגורם האחראי הבלעדי לשלום הציבור בכל הקשור למבנים מסוכנים. ככל שיעלה כל חשד כי מצבו של הבניין מהווה סכנה ברורה ומידית בטיחותית או תברואתית, רשאים ואף מחוייבים גורמי התכנון והנדסה ברשות המקומית להכריז על המבנה כמבנה מסוכן. על הדיירים לפעול בזמן קצוב, עבור הסרת צו מבנה מסוכן ותו הוציאה הרשות כנגד הבניין.

צו מבנה מסוכן הוא צו המפרט אילו ליקויים יש לתקן, ובו מוגדרים לוחות הזמנים המחייבים את הדיירים לפעול לטובת הסרת צו מבנה מסוכן. כדי להבטיח מענה מהיר, יעיל ומלא, חשוב לפנות במהרה לקבלן שיקום המתמחה בהסרת צו מבנה מסוכן ובשיקום מבנים ועמודי בניין.

ריכזנו בראשי פרקים כיצד מתנהל תהליך הסרת צו מבנה מסוכן מתחילתו ועד סופו, ומדוע חשוב לפנות למיומנים בהסרת צווים אלו.

הערכה יסודית היא המפתח

אחד השלבים הבסיסיים בהסרת צו מבנה מסוכן הוא קבלת הערכה יסודית ומקצועית של כלל ליקויי המבנה. בשונה מההערכה הראשונית שהובילה למתן הצו, הערכה זו משמשת בסיס להסרה. הערכה זו כוללת בדרך כלל מספר היבטים עיקריים:

הערכת המבנה – מהנדס המבנים בוחן את הבניין במקביל למפרט הצו שהתקבל בכדי לבחון את היקף הנזקים המבניים שיש לשקם ואף יספק דו"ח מפורט או יאשר את העבודות שיש לבצע בדוח. ההיכרות שלו עם חוקי העזר העירוניים ועם תקנות הבנייה מאפשרת לו לקבוע את היקף העבודה שיידרש או במקרים אחרים, לבחון אם כלל ישנה הצדקה להנפקת הצו.

ניתוח סיכונים – מהנדס מבנים יעריך בטווח זהיר מהי הסבירות להתדרדרות נוספת ולמימוש הסיכונים הפוטנציאליים הנשקפים ממצב הבניין. הערכה זו מאפשרת לו לערער על מסגרת הזמנים שהוצבה לטיפול בהוראות הצו, או לאשר אותן ולבנות תוכנית שתעמוד בכל הדרישות. 

תוכנית ומפרט שיקום – המהנדס יסקור לעומק את כל הנחיות הצו ויבצע בדיקה משלו בכל רכיבי המבנה כדי להתוות את כל העבודות שיידרשו על מנת לשקם את תקינותו ובטיחותו המבנית של הבניין. הערכה מקצועית זו מאפשרת לך להבטיח כי הפתרונות המוצעים עומדים בכל תקני הבטיחות ואף מתעלים עליהם. 

לכן, חשוב לפנות לחברה קבלנית המעסיקה מהנדסים ולוודא כי בעל המקצוע שמלווה אותך מנוסה בטיפול בצווים מסוג זה, עם דגש על ליקויים דומים לאלו שהוצגו בצו הרלוונטי. 

צעדים שיש לנקוט עם קבלת צו מבנה מסוכן

עוד לפני שניגש לעבודות התיקונים הנדרשות להסרת צו מבנה מסוכן, ראוי שנתעכב לרגע על צעדי הבטיחות המיידיים שיש לנקוט. הבטחת ביטחון הציבור היא העדיפות העליונה לכל אורך התהליך ולכן, כדאי לבחון את הצעדים הבאים :

  1. פינוי ואמצעים זמניים: אם הבניין מאוכלס, ייתכן שיידרשו אמצעי בטיחות זמניים כגון פינוי, גידור המבנה או ביצוע עבודות חיזוק זמניות כדי להפחית סיכונים מיידיים.
  2. הגנה על נכסים סמוכים: יש לקחת בחשבון את השפעת הבניין המסוכן על נכסים סמוכים והישוב שמסביב. על פעולות התיקון שיינקטו למזער ככל הניתן שיבושים וסיכונים למבנים סמוכים.
  3. לפעול במהירות: יש לטפל בכל הנחיות הצו בהקדם האפשרי כדי להבטיח עמידה בדרישות הזמנים ולוודא מעבר לכל ספק שלא תחול התדרדרות נוספת. 

צעדים ראשוניים בעבודות שיקום – הסרת צו מבנה מסוכן

בין אם נדרשת החלפה של רכיבי מבנה, שדרוג תשתיות או כל משימה אחרת בתהליך, ישנם כמה דברים שיש לבחון כדי להבטיח שנקבל ליווי מקצועי ואמין.

טיפול בירוקרטי מול רשויות – איש מקצוע מנוסה ובקיא בתהליכים אלו אמור לסייע לך בכל ההתנהלות מול הרשות המקומית. חלק בלתי נפרד מכך הוא הטיפול בהיתרי הבנייה הנדרשים עבור עבודות השיקום. לדוגמה בעיריית תל אביב יש להוציא היתר עבור שיקום או שיפוץ מבנה. חשוב שנזכור, על אף שהרשות המקומית היא זו שמנפיקה את הצו מלכתחילה. הצו אינו טומן בחובו באופן אוטומטי היתר לכל העבודות הנדרשות ולכן, חשוב לוודא כי המהנדס דואג לכך בהקדם. יש לבצע את כל העבודות עם הרשות המקומית שהוציאה את הצו, בהתאם להנחיות המפורטות להסרה. כמו כן, יש לוודא כי מונפקת הודעה פומבית לקהילה ולבעלי העניין הרלוונטיים על העבודות כדי למזער שיבושים ולהבטיח בטיחות.

קבלן רשום להסרת צו מבנה מסוכן – יש לוודא כי אנו חוברים לגורם מקצועי שיעמיד לרשותנו את כל המומחים שיידרשו כדי להסיר את הצו ביעילות ובמהירות. כשמסגרת הזמנים צפופה, הדבר מקבל משנה תוקף. במקום להתפזר על פני מספר מומחים, מומלץ לבחור בגורם מקצועי אחד שיוכל לטפל הן ברכיבי קונסטרוקציה, הן בתשתיות ופינוי מפגעים והן בעבודות הגמר ושיפוץ החזיתות. 

פיקוח מהנדס מבנים מוסמך – יש לשמור על תיעוד מקיף של כל תהליכי העבודה וממצאי הבדיקות בשטח ולוודא כי מובטח לנו ליווי לכל אורך תהליך העבודה עד להסרה מלאה של הצו. מהנדסים שמגיעים לשטח ומפקחים על העבודות באופן צמוד יבטיחו אמינות גבוהה יותר של התוצאות. מכאן שתיאום ציפיות מלא לפני סגירת כל החלטה היא קריטית.

טופס הסרת צו מבנה מסוכן

לאחר שיבוצעו כל העבודות ותיערך בקרה מקיפה על ידי המהנדס מטעמך, יש ליידע הרשות המקומית על השלמת התהליך באמצעות דוח ביצוע ואישור העבודות החתום ע״י מהנדס מבנים מוסמך. בשלב זה, יגיע נציג מטעם הרשות המקומית לערוך בדיקה משלו ויוגש דו"ח ממצאים מפורט. ככל שהעבודות אכן עמדו בכל הדרישות, יוסר הצו. 

במקרים מסוימים, עשויות להידרש משימות נוספות ולכן חשוב לוודא כי הצעת המחיר כוללת ליווי עד להסרה הסופית של הצו כדי להימנע מאי נעימויות. התייחסות לכל השיקולים גדולים כקטנים ושיתוף פעולה עם גורמי מקצוע אמינים יבטיחו שנצלח את התהליך המורכב הזה על הצד הטוב ביותר.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!