שיקום מבנים

שיקום חזיתות בניין

תוכן עניינים

פרויקט שיקום חזיתות בניין משותף מתבצע בממוצע אחת לעשר שנים בבתים משותפים בישראל. לכל עירייה יש את הזכות לדרוש שיפוץ שכזה במסגרת זמן של 15 שנים בין שיפוץ לשיפוץ עפ״י החוק העירוני.

העובדה כי רבים ממרכזי הערים הגדולות נמצאים על קו החוף, הבתים והמבנים חשופות לאקלים הישראלי המשתנה הופכים את בנייני הארץ לפגיעים במיוחד. ככל שהזמן חולף יש לבצע מידי מספר שנים שיקום חזיתות בניין, השפעות אלו יכולות לפגום באופן ניכר בנראות המבנה ובהמשך גם בתשתיות חיוניות וביציבותו הכללית של הבניין.

בבניינים בהם לא נערך שיפוץ תקופה ארוכה, הנזקים עלולים להיות עמוקים. במקרים כמו אלו, עשוי להידרש פרויקט מקיף לשיקום חזיתות בניין. מדובר בפרויקט רב היבטים הדורש התערבות מקצועית ייעודית. כבעלי ומנהלי נכסים, רובנו נדרשים לקבל את ההחלטה הזו עם מעט מאוד ידע כיצד בוחרים בחברה המתאימה. כאן, מפרטים אנשי המקצוע של יסודות את כל ההיבטים החשובים שיש לבחון בפרויקט כזה וכיצד נקבל החלטה מושכלת. 

שיקום חזיתות בניין – מה חשיבות עבודות השיקום? 

כשמדובר בפרויקט התחדשות עירונית, או עבודות מיגון ותיקון רכיבים נושאי עומס, ברור לכולנו כי עבודת השיקום נחוצה. עם זאת, לעתים קרובות מתייחסים לחזיתות הבניין כעניין אסתטי גרידא. האמת הפשוטה היא, ששיקום חזיתות בניין באופן יעיל מונע נזקים מורכבים בהרבה ומבטיח את ביטחון כל הדיירים ולא פחות חשוב מכך – את רווחתם ואיכות חייהם. אלו חלק מהסיבות העיקריות לבצע שיקום מבנה:

שימור אדריכלי והיסטורי – שיקום חזיתות בניין

למבנים רבים במרכזים האורבניים יש משמעות היסטורית או אדריכלית. החזית של המבנה היא אחד מהאלמנטים החשובים ביותר ומהווה את הפנים של הבניין. למעשה, במיזמי שימור רבים, עשויים לבחור לשמר את החזית בלבד, גם אם הבניין מיועד להריסה. כדי שנבטיח שכל האלמנטים ההיסטוריים והייחודיים במבנה נשמרים היטב, נדרש שיקום מקצועי לחזית. 

שיפור הנראות באמצעות שיקום חזיתות

חשוב שנזכור, בסופו של דבר כולנו קונים עם העיניים. בין אם מדובר בבניין מגורים בו בעלי הדירות מחפשים אחרי שוכרים, או במבנה מסחרי המשדר תדמית יוקרתית ללקוחותיו, הנראות האסתטית של חזיתות הבניין משפיעה באופן דרמטי על ההזדמנויות שיעמדו לרשותך. כדאי לקחת בחשבון שחזית חדישה ובעלת נראות נעימה תשפיע גם על ערך הנכס.

שיפור הנראות באמצעות שיקום חזיתות
שיפור הנראות באמצעות שיקום חזיתות

הבטחת השלמות המבנית ושיקום החזיתות

שיקום חזיתות בניין מאפשר להעניק מענה גם לבעיות מבניות כמו פגיעה בקונסטרוקציה, סדקים והתפוררות בטון. מכאן שמדובר בהרבה יותר מעבודה קוסמטית, אלא בפעולה מניעתית שתמנע צורך בעבודת שיקום עמוקה יותר ומבטיחה את יציבות הבניין לאורך שנים.

הזדמנות חשובה לשיפור האיטום

שיקום החזית יאפשר להניח שכבת איטום נוספת ולשפר את עמידות הבניין. חזית מטופחת שעברה טיפול בחומרי גלם חדשניים מבטיחה הגנה משופרת בפני נזקי סביבה, תנודות טמפרטורה וחשיפה לשמש ותמנע חדירת מים. בנוסף, שכבת האיטום החדשה ומסגור מחדש של חלונות ופתחים יאפשרו לייעל את הבידוד ולהבטיח יעילות אנרגטית מיטבית.

הדגלים האדומים שמתריעים על צורך בשיקום

הנזקים לחזיתות הבניין הם הדרגתיים ולכן, לא תמיד קל לקבוע מתי הגיע הזמן לשיפוץ. חשוב שנזכור, ככל שנפנה לטיפול מקצועי מוקדם יותר, כך נוכל למנוע נזקים מיותרים ולהבטיח עמידות לאורך שנים. אלו כמה סימנים שאמורים לשמש לנו כדגלים אדומים ולהבהיר לנו שהגיע הזמן לפנות לאיש מקצוע.

סדקים והתפוררות – סדקים עמוקים במשטחי החזית, התפוררות חלקים, נפילת אריחי חיפוי וחשיפה של רכיבי קונסטרוקציה הם ללא ספק הסימנים המובהקים ביותר ככל שמופיעים סימנים כאלו, יש לפנות לבעל מקצוע בדחיפות כדי לשמור על השלמות המבנית של הבניין.

קורוזיה – החלדה של רכיבי המתכת בחזית הבניין עלולה לגרום להיחלשות רכיבים נושאי עומס. זהו תמרור אזהרה קריטי, שכן החלודה עלולה להתפשט במהירות לקונסטרוקציה. רכיבי המתכת העומדים בלב שלדת הבניין מתנפחים ומתעוותים עקב הצטברות חלודה וגורמים לסדקים והתפוררות. מכאן, ההתדרדרות רק תאיץ. 

נזקי מים – התנפחויות בטיח וצבע, כתמי עובש ונזקי תשתית הם סימנים ברורים ומידיים לחלחול מים אל המבנה. נזקים אלו עשויים לגרום להתדרדרות מהירה ולפגוע גם ברכיבי מבנה עמוקים יותר. שיקום החזית במקרה כזה יכלול גם טיפול בנזקי המים. 

פגיעה בגימור החזית – בין אם ניזוקו חיפויים, או ניכר שינוי משמעותי בצבע הבניין, השיקום יאפשר לשפר את נראות המבנה ועמה את ערך הנכס וחוויית המגורים. 

סדקים בחזית בית משותף
סדקים בחזית בית משותף מחייבים עבודת שיקום

אילו רכיבים כלולים בשיקום החזית?

כאמור, מדובר בתהליך מורכב ורב שלבי. השיקום מוחל על שכבות מגוונות בבניין על מנת להבטיח הן הגנה אופטימלית מפני גורמי סביבה והן נראות מיטבית. אלו כמה מהרכיבים העיקריים שיטופלו בעבודת השיקום. 

רכיבי מבנה – בראש ובראשונה יש לטפל בכל בעיה מבנית, לרבות סדקים, התפרקות או קורוזיה במתכת. כמו כן, ככל שתגלה חלודה בקונסטרוקציה, תחילה תיחשף שלדת הפלדה ותוחלף בחומרים חדשים ומשופרים כדי למנוע נזק מתמשך. לאחר מכן, ייושמו חומרי שיפוץ ואיטום עמידים בתקן איכותי כדי לשמור על שלמות החזית.

איטום ובידוד – שכבת בידוד איכותית ושיפור הבידוד יאפשרו למנוע חדירת מים למבנה ולשפר את הבידוד האקוסטי והתרמי. 

חיפויים וגימורים – לאחר הטיפול במבנה ובאיטום, יבוצעו עבודות הגמר. אלו עשויות לכלול טיח וצבע או לחילופין אריחי חיפוי. הבחירה בגימור הנכון תקבע במידה רבה את האופי של כל נראות הבניין וכמו כן, תעניק הגנה נוספת בפני נזקי מזג האוויר. בנוסף, שילוב אלמנטים דקורטיביים חדשים או שחזור אלמנטים קיימים יתרום גם הוא לערך האסתטי של המבנה כולו. 

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!