שיקום מבנים

עיבוי עמודי בניין

תוכן עניינים

עיבוי עמודי בניין הוא תהליך שינוי מבני שמטרתו לשפר את יכולת נשיאת העומס והיציבות של מערכת התמיכה של הבניין.

בעידן של התחדשות עירונית ועליית המודעות לסיכונים שבנזקי מבנה, מדובר במשימה מבוקשת מתמיד. במהלך העבודות, משונה ומעובה קוטר עמודי המבנה על מנת לספק עמידות מוגברת למבנה. מתי משימה זו נדרשת וכיצד נדע שהיא מתבצעת כהלכה?

כיצד נדע שהגיע הזמן לבצע עיבוי עמודי בניין?

הקביעה לצורך עיבוי עמוד בניין תתבצע בהנחיה והפיקוח מהנדס מבנים מוסמך בלבד. עם הנחיה לעיבוי נדרש המהנדס המבנים לתכנן את מפרט החיזוק ואופן הביצוע לקבלן הביצוע. כאמור, ישנן מספר שיטות לחזק רכיבים תומכים בבניין. עבודות עיבוי הן רק אחת מני רבות מהאפשרויות שלנו. המדיניות הטובה ביותר, תהיה להיוועץ במהנדס בניין מומחה שיוכל להעמיד לרשותך את הידע הנרחב והניסיון שלו בעבודות חיזוק. עם זאת, ישנם שני אירועים בהם זו עשויה להיות ההחלטה המתאימה ביותר.

  • שינויים ניכרים בדרישות העומס – לעתים קרובות, השימושים של הבניין עשויים להשתנות באופן ניכר וכפועל יוצא מכך גם נשיאת העומסים הנדרשת. כיום, כאשר תנופת ההתחדשות העירונית בשיאה, הדבר מקבל משנה תוקף. במסגרת פרויקטים אלו מתווספים למבנה לא פעם קומות, מעליות, מרפסות ורכיבים רבים אחרים המשפיעים באופן דרמטי על העומסים. במקרים כמו אלו, או בכל מקרה אחר בו שינוי ייעוד או שיפוץ מוסיף משקל ניכר, הסבירות שיידרש עיבוי לעמודי בניין גבוהה. 
  • חיזוקי מבנה מניעתיים: באותה נשימה, נזכיר כי חלק בלתי נפרד מכל פרויקט התחדשות עירונית כולל גם חיזוק רכיבים נושאי עומס. לכן, גם אם אין שינוי בדרישות המבנה, ייתכן מאוד שיהיה עלינו להתאים את עובי העמודים לתקני בטיחות חדשניים יותר ולמנוע נזקים במקרים של רעידות אדמה.
חיזוק עמוד בניין באמצעות עיבוי העמוד
חיזוק עמוד בניין באמצעות עיבוי העמוד

 

חשוב אמנם לקחת בחשבון שלעתים יידרשו עבודות חיזוק אחרות ועיבוי העמודים לא תמיד תהיה האסטרטגיה הטובה ביותר. יש להיוועץ בגורם מומחה כדוגמת מהנדס מבנים מוסמך, לפני קבלת כל החלטה. ככל שזו האסטרטגיה שתיבחר, חשוב שנקבל החלטה במהירות. חיזוק העמודים מבטיח את בטיחות הדיירים ומשפר את יכולת הבניין לשאת עומס ולעמוד בפני אתגרים מזיקים. על אף העלות הגבוהה, הערך שמופק מעבודה זו מחזיק את ההשקעה פי כמה ובעיקר – מונע הוצאות כבדות בהרבה במקרה של כשל מבני. מעבר לעלויות התיקון הגבוהות במקרים אלו, חשוב שניקח בחשבון את העובדה שלא פעם אירועים אלו גוררים השלכות משפטיות כבדות.

עיבוי עמודי בניין – השלבים בתהליך עיבוי עמודים

כמו משימות חיזוק רבות אחרות, גם כאן מדובר בתהליך תובעני מאוד מבחינה טכנית. לכן, בחירת אנשי המקצוע היא לא פחות מקריטית. כדי להבטיח שאנשי המקצוע שבחרת אכן עושים את עבודתם נאמנה, אנו סוקרים כאן את כל שלבי העבודה והדגשים החשובים שיש לקחת בחשבון. 

הערכה ראשונית

בשלב הראשון, מהנדסי החברה יבצעו הערכה מבנית מקיפה כדי לבחון את מצב העמודים, הדרישות הטכניות הנוכחיות וכפועל יוצא מכך את התאמת עבודות העיבוי לדרישות. במהלך הבדיקה גם יזוהו נקודות התורפה הקיימות ותיבנה תוכנית עבודה שתספק להן מענה מדויק. המהנדסים שלנו יערכו ניתוח מקיף על מנת לבחור בחומרים המתאימים ביותר לביצוע העבודה. במקרים מסוימים יידרשו עוגני פלדה ובאחרים, החלפת קונסטרוקציה או הוספת חיזוק לבטון בסיבי פולימר או חומרים אחרים.

הכנת העמודים לעבודת העיבוי

ראשית נבצע חיזוק זמני של המבנה באמצעות תומכים ועל פי הצורך טרם תחילת עבודות השיקום. כדי להכין את העמודים, נבצע עבודת סיתות לבטון העמודים שנועדה להסיר כל גורם מפריע מהשטח כגון טיח רופף וגושי בטון בכדי לחשוף את מוטות הזיוון, לנקות את עמודי הבטון מגורמים מפריעים ולהכין את פני השטח לעבודות העיבוי. מדובר בצעד קריטי כדי להבטיח שעבודות העיבוי יבוצעו במדויק ובשלמות

עבודות עיבוי העמודים

  1. לאחר הסרת הטיח והבטון הרופף נבצע חפירה סביב העמוד עד לקורת היסוד שהוא ראש הכלונס. חפירה מתבצעת גם בכדי לראות האם החלודה והקורוזיה התפשטה לאזורים התת קרקעיים של העמוד. במידה וכן, גם שם נבצע שיקום של מוטות הזיוון. 
  2. נבצע ניקוי ברזל הזיוון באמצעים מכאניים ונמרח את מוטות הזיוון בחומרים מגיני קורוזיה צמנטים
  3. לאחר מכן נבצע מריחה על גבי העמוד בחומר המקשר בין הבטון הישן לבטון החדש. כשל בחיבור בין השניים יגרום להיחלשות במידה רבה ולכשל של עבודת השיקום שבוצעה
  4. נבצע זיוון חדש סביב העמוד. ביצוע העבודות ישתנה בהתאם למפרטים ההנדסיים 
  5. נבצע תבנית טפסות ( עץ או פלדה ואפילו קרטון ביציקת עמודים עגולים )  סביב העמוד בהתאם להוראות מהנדס המבנים, בד״כ בין 10-20 ס״מ תוספת להיקף העמוד.
  6. ניצוק בטון לתוך התבנית. תוך כדי יציקת הבטון יש לבצע ויברציה למניעת כיסי בטון
  7. לאחר שלבי היציקה נפרק את הטפסות ונבחן כי לא קיימים כיסי בטון. במידה וקיימים יש למלא אותם בחומרים ייעודיים.
  8. רק לאחר שלבי העיבוי נבצע מריחה של חומר אטימה וכן ביצוע של שכבת הגמר העליונה עפ״י דרישת המזמין. 

בדיקות הנדסיות בקרת עומסים לעמודים

לאחר סיום העבודות, יבצעו המהנדסים בדיקת נשיאת עומסים מקיפה כדי להבטיח שעבודות העיבוי אכן עונות על כל הדרישות. כמו כן. תבוצע אבטחת איכות מקיפה על מנת להבטיח שהחומרים שנעשה בהם שימוש אכן תואמים למשימת עיבוי עמודי בניין ובפרט לדרישות הטכניות של מהנדס המבנים. 

אנשי המקצוע הנכונים לעיבוי עמודים

כיום יותר מתמיד, פרויקט עיבוי עמודי בניין נעשה נדרש בתעשייה. השוק מוצף בבעלי מקצוע בכל הרמות והאיכויות והבחירה עשויה להיות מטעה. חשוב שנזכור – הבחירה שנעשה היום תיקבע את עמידות הבניין לאורך שנים רבות. לכן, חשוב שנבחר בחברה בעלת רקורד הצלחות מקיף וניסיון רב שנים בעבודות עיבוי ושיקום עמודים בבניינים בעלי דרישות טכניות דומות לשלך. בעלי מקצוע אמינים יידעו לתת מענה לאתגרים פוטנציאליים ויציעו פתרונות יצירתיים שיתאימו למאפיינים הספציפיים של המבנה שלך. 

יסודות – מומחים בעיבוי עמודים

עם ניסיון רב שנים בתעשייה וידע הנדסי שאין שני לו, חברת יסודות היא הכתובת שלך לעבודות שיקום ועיבוי עמודי הבניין. הצוותים שלנו עובדים בכל הארץ ולוקחים חלק פעיל בשיפור הסטנדרטים בעולם הבנייה. נשמח לסייע לך ל. לפרטים נוספים, ניתן לפנות אלינו כעת ונחזור אליך בהקדם עם כל המידע הנדרש כדי להתחיל.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!