ביטול צו מבנה מסוכן בהרצליה: כל התשובות לכל השאלות

מה ההגדרה של מבנה מסוכן? מי אחראי לטפל בו? מה זה צו מבנה מסוכן והאם יש דרך להסירו? ריכזנו את כל השאלות הנפוצות (והתשובות המלאות) בנושא ביטול צו מבנה מסוכן בהרצליה ובכלל.

בתחילת 2022 פרסם אתר חדשות מקומי של העיר הרצליה כתבה על מצבו של בניין מגורים ברחוב ויצמן בעיר. הכתבה הביאה את תלונותיהם של תושבי הבניין המתריעים על מצבו וטוענים כי קירות הבניין סדוקים, מתפוררים ומתקלפים וכמו כן מורגשות תזוזות של המבנה ונשמעים רעשים בלתי מוסברים. העירייה טענה: זהו מבנה פרטי והוא נמצא באחריות הדיירים.

מי באמת אחראי לתיקון המבנה וכיצד רצוי לפעול כדי להבטיח את שלום הדיירים והציבור? ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ.

מה ההגדרה של מבנה מסוכן?

על פי חוק עזר עירוני הרצליה (הריסת מבנים מסוכנים) תשכ"ג-1963, מבנה מסוכן הוא מבנה שנמצא, לאחר בדיקת מהנדס בניין מטעם העירייה, כמבנה שמהווה סכנה לדייריו ו/או לכלל הציבור הנמצא בסביבתו.

איך מאתרים מבנה מסוכן?

על מנת לאתר ולעקוב אחר כל מבנה מסוכן, עיריית הרצליה כמו ערים נוספות, מפעילה מחלקה עירונית המטפלת בכל נושא המבנים המסוכנים. המחלקה שולחת מהנדסי בניין מטעמה לביצוע בדיקות במבנים הנחשדים כמסוכנים.

מי אחראי לטיפול במבנה מסוכן?

על פי חוק העזר העירוני, האחריות חיזוק בניינים בעיר באופן המבטיח את שלום הציבור והדיירים מוטלת על בעלי הדירות בכל בניין. לפיכך, כאשר מבנה מוגדר כמבנה מסוכן, גם תיקון הליקויים המהווים סכנה והחזרת המבנה למצב שאינו מסכן את הסביבה הם אחריותם של בעלי הדירות.

מה זה צו מבנה מסוכן?

צו מבנה מסוכן הוא הודעה בכתב, הנמסרת לבעלי בניין לאחר שמהנדס בניין מטעם העירייה מזהה שהמבנה מהווה סכנה. צו מבנה מסוכן מפרט את הסכנה הקיימת, את אמצעי הזהירות ואת התיקונים הנדרשים על מנת לטפל בסכנה, וכן קובע לוח זמנים לביצוע העבודות הנדרשות. 

מה צריך לעשות אם מקבלים צו כזה?

בעלי דירות שמקבלים צו מבנה מסוכן נדרשים, כאמור, לבצע את התיקונים המפורטים בו תוך זמן מוגדר שנקבע על ידי העירייה. ברגע שאתם מקבלים את הצו, עליכם לפנות לחברה קבלנית שתוכל לבצע את העבודות על הצד הטוב ביותר ולהבטיח שהבניין כבר לא יהווה סכנה. 

יש לקחת בחשבון שהעירייה רשאית לנקוט בצעדים משפטיים נגד בעלי דירות שלא מטפלים בסכנה בזמן הדרוש, ושכל נזק או פגיעה שייגרמו בעקבות הסכנה יהיו גם הם באחריותכם. בהינתן חוסר שיתוף פעולה, העירייה רשאית גם לבצע את העבודות בעצמה כדי להסיר את הסכנה, ולחייב את הדיירים בתשלום העלויות.

האם בטוח להמשיך להתגורר בבניין שקיבל צו מבנה מסוכן?

מבנה יכול להוות סכנה בדרגת רמות שונות, לא כולן מעידות בהכרח על סכנה להמשיך להתגורר בו. אם, למשל, הסכנה נובעת מהתפוררות או התנתקות של חלקים מהחיפוי החיצוני, כל כניסה ויציאה מהבניין או הליכה במדרכה שלצידו עשויה להסתיים באסון, אבל השהייה בתוך הבניין עצמו אינה מהווה סכנה. כך גם במקרה של ליקויים נוספים שאינם מערערים כרגע את יציבות המבנה, אך יש לטפל בהם לפני שהמצב יחמיר ועל ידי כך לפעול לביטולו של צו במבנה המסוכן.

כחלק מהבדיקה שיבצע מהנדס העירייה, הוא יקבע האם הבניין מהווה סכנה שדורשת טיפול או שמא מדובר בסכנה מיידית המצריכה פינוי. במקרה של סכנה מיידית, רשאית העירייה לבצע בעצמה את הריסת הבניין, וגם אז בעלי הדירות הם אלה שיישאו בהוצאות.

ביטול צו מבנה מסוכן – איך פועלים?

לאחר ביצוע העבודות המפורטות בצו על ידי חברה קבלנית מוסמכת ובפיקוח מהנדס מבנים מוסמך מטעמה, מוסר מהנדס החברה הצהרה חתומה לעירייה שכל התיקונים הנדרשים בוצעו. מהנדס העירייה מקבל את ההצהרה ומגיע לבדוק את אמיתותה ולוודא שכבר לא קיימת סכנה. לאחר בדיקה חוזרת שלו ואישור שהתיקונים בוצעו בצורה מוצלחת, מאשר מהנדס העירייה את ביטול הצו מבנה מסוכן שעליו הכריזה העירייה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע קבלת צו מבנה מסוכן?

מבנה עשוי להפוך למסוכן מסיבות שונות כגון נזקי מזג אוויר מצטברים, בנייה לא איכותית או התיישנות, אבל גם תוספות בנייה ללא היתרים ואפילו הזנחה של תחזוקת המבנה עשויים להוביל למצב של סכנה. כדי למנוע קבלת צו מבנה מסוכן, חשוב לטפל כראוי במבנה ולתקן כל בעיה עם היווצרותה. האחראים לתחזוק הבניין, כאמור בחוק העזר העירוני, הם בעלי הדירות.

לא קשה להבין כמה חשוב לפנות לחברה קבלנית מנוסה, אמינה ומקצועית, הן לצורך טיפול במבנה מסוכן והן לצרכי התחזוקה השוטפת. חברת יסודות היא מהחברות המובילות בארץ לשיקום עמודי בניין ומבנים המוגדרים כמסוכנים. החברה סייעה עד כה למאות מבנים בארץ בהסרת צו מבנה מסוכן וחזרה לחיים בטוחים, וביכולתה לבצע את כל עבודות השיפוץ, השיקום והחיזוק ביעילות, באדיבות ובסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!