שיפוץ מקלט בבניין משותף – המדריך המלא

שיפוץ מקלט בבניין משותף – המדריך המלא

היעדר אחזקה תקינה של מקלט, ציבורי או פרטי מהווה עבירה על דיני ההתגוננות האזרחית בהתאם לסעיף 24 לחוק הג"א, זוהי עבירה פלילית. לכן, אחד הדברים החשובים ביותר במיוחד בתקופה זו הוא הבטחת תקינות ותחזוקת המקלטים בבניינים, הסיבה לכך היא החשיבות העליונה לבטיחותם ולרווחתם של דיירי הבניין. המקלטים חיוניים בשעות חירום ומספקים הגנה מפני אסונות טבע ואיומים אחרים, לדוגמה המלחמה שפקדה אותנו. לכן, הזנחת התחזוקה שלהם עלולה להוביל למצב בו המבנה הופך למוזנח ולא תקין מבחינתו המבנית.

הזנחה עלולה לפגוע ביעילות המקלט כאשר הם נחוצים באמת. במדריך זה נבחן את הסיבות וההיבטים הקשורים לשיפוץ המקלט המשותף, מטיפול בבטון מתפורר, טיפול בברזל זיוון חשוף, צביעת המקלט, ריצוף, בדיקה כוללת של תקינות המקלט, תקינות הדלתות ופתחי המילוט.

שיקום בטון וברזל מתפורר

אחת הבעיות הנפוצות ביותר העומדות בפני שיפוץ מקלטים היא התפוררות של הבטון והברזל, המופיעים בעיקר בתקרת המקלט.

התופעות הן ברזל מחליד וחשוף ובטון מתפורר, תופעות אלו פוגעות גם בשלמות המבנה ומהווים סכנה בטיחותית לדיירים בעת הצורך והשימוש במקלט בשעות חירום.

כדי להתמודד עם בעיות ותופעות אלו יש צורך להעריך על ידי בעל מקצוע את השיקום והשיפוץ שזקוק המקלט.

לרוב, לאחר הערכת המצב על ידי בעל מקצוע, יעלה הצורך בתיקון ושיקום של חלקי בטון מתפוררים ופגומים, חיזוק הברזל הפגום וציפוי הגנה כדי לחדש את המבנה ולהבטיח שתחזוקה שוטפת על ידי בעלי מקצוע המוסמכים לשיפוץ מקלטים יאפשרו לוודא שהמקלט יהיה שמיש בכל עת ויעמוד בתקני הבטיחות המצופים ממנו.

בנוסף, ברזל זיוון חשוף ובטון מתפורר הם תסמינים המעידים על חוסר איכות הבנייה ותחזוקה לא נכונה של המקלט. שהברזל שוקע לצד הבטון והבטון מתפורר ומתקלף המצב מהווה סיכון לבטיחות ותקינות המבנה. במצב זה התקרה נהרסת והסיכון לפגיעה הולך וגדל.

במקרים אלו דרוש טיפול מהיר ויעיל כדי לתקן נזקים אלו, לחזק את מבנה הברזל ולשקם את הבטון ובכך למנוע נזקים נוספים.

צביעת מקלט

הסיבה העיקרית לצביעת המקלט היא האסתטיקה של המקלט, למנוע עובש ופטריות, ובכך לגרום לסביבה מסבירת פנים ומרגיעה יותר עבור הדיירים, במיוחד במצבי חירום.

  • מומלץ על בחירת גוונים בהירים כדי לסייע לאווירת המרחב ולהשתמש במקורות אור זמינים ובכך לשפר את הראות והנראות במקלט.
  • מומלץ על שימוש בצבעים איכותיים הניתנים לשטיפה ומבטיחים תחזוקה קלה שמאריכה ימים ובעיקר למנוע קילופים, פטריות ועובש.

שימוש בצבע איכותי שומר על נראות המקלט לאורך זמן ומוודא שהמקלט תמיד יראה רענן ומזמין.

ריצוף מקלט

תקינות ריצוף המקלט חשוב ביותר הן לבטיחות והן לנוחות במקלט. לרוב, לאורך זמן נוצר בלאי ועייפות החומר הקשורים בין היתר לחשיפה ללחות ולתקינות הריצוף.

תיקון ריצוף במקלט יכול לכלול:

  • תיקון סדקים שנוצרו בריצוף.
  • החלפת אריחים פגומים.
  • התקנת ריצוף חדש ועמיד.

שמדובר על שיפוץ ריצוף המקלט חשוב לוודא בחירת חומרים עמידים ותקינים, כאלו שעמידים בפני החלקה ושקל לנקות אותם בעת תחזוקה שוטפת.

חשוב לציין ששיפוץ מקצועי וטכניקות התקנה נכונות הכוללים עמידות בפני רטיבות עוזרים למנוע נזקים עתידיים ולהבטיח עמידות רבת שנים של הריצוף.

בדיקת תקינות המקלט בצורה מקצועית

בדיקת תקינות חשובה וחיונית כדי להבטיח את תקינותו השוטפת של המקלט, בדיקה זו כוללת:

  • תקינות הקירות.
  • תקינות תקרת המקלט.
  • תקינות הריצוף.
  • תקינות פתחי המילוט ודלת המקלט.
  • איתור סדקים.
  • איתור דליפות.
  • הופעת עובש.
  • תקינות מקור מים.
  • תקינות השירותים.
  • צביעת פסים זוהרים.
  • פינוי ציוד שאינו נדרש.
  • תקינות תאורת חירום.
  • הרחקת חומרים רעילים.

 

בדיקת תקינות המקלט עוזרת לזהות כל נזק או סימן לנזק בשלבים מוקדמים ומאפשרים טיפול ושיפוץ מהיר ויעיל, בדיקת תקינות תקופתית עוזרת לשמור על שלמות המקלט ולמזער סיכונים לדיירים במיוחד במצבי חירום.

דלתות מחסה ופתחי מילוט במקלט

הפונקציונליות של דלתות המקלט ופתחי המילוט היא חשובה וקריטית לכניסה ופינוי מהיר ובטוח בשעת חירום. לפני שמשפצים את הדלתות ופתחי המילוט יש צורך בהערכת מצבם, תפקודם ועמידתם על פי תקנות הבטיחות:

– דלתות המקלט חייבות להיות יציבות ומצוידות במנגנוני נעילה המונעים גישה בלתי מורשית.

– פתחי המילוט חייבים להיות נגישים ונוחים לשימוש ולתפעול.

גם הדלתות וגם פתחי המילוט חייבים להיות ניתנים לתפעול ומתוחזקים היטב כדי להבטיח נתיבי כניסה ומילוט בטוחים ויעילים.

חשוב לציין ששדרוג המערכות לדלת מודרנית ופתחי מילוט חדישים ובעלי אבטחה גבוהה ושילוב מאפייני תאורת חירום חדישים משפרים עוד יותר את הבטיחות והשימושיות של המקלט כולו.

משמעות שיפוץ המקלט

שיפוץ המקלט בבניין משותף דורשת תכנון והערכה נכונים לצד ביצוע מקצועי וקפדני של בעלי מקצוע מוסמכים. תחזוקה וטיפול בבעיות כמו התפוררות הבטון וברזל מחליד, שיפור האסתטיקה, הבטחת שלמות הריצוף ואופטימיזציה של הפונקציונליות של הדלת ופתחי המילוט  מאפשרים להפוך את המקלט למקום בטוח ונגיש יותר עבור כלל הדיירים.

תחזוקה שוטפת ובדיקות שוטפות חיוניות לשמירה רציפה של שלמות ויעילות המקלט בשעת חירום ושמירה על נפשות ורכוש. יש לשים בראש סדר עדיפויות את שיפוץ המקלט עבור חובת הזהירות ועבור טיפוח החוסן של הדיירים וכמובן בשביל להיות מוכנים לכל תרחיש מאתגר ובלתי צפוי שעלול לבוא במיוחד בתקופה זו.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!