ברזל חלוד בעמודים – מה הגורמים ואיך מטפלים?

כשמוטות הברזל המרכיבים את ליבת עמודי הבניין מחלידים, העמוד נחלש ויציבות המבנה כולו עשויה להתערער. מה גורם לברזלים להחליד? איך משקמים ברזל חלוד בעמודים וכיצד תהליך שיקום עמודי בניין מחזיר למבנה את החוזק והיציבות?

כל מבנה נשען על יסודות שמעגנים אותו לקרקע ומבטיחים את חוזקו ויציבותו. עמודי המבנה הם היסודות של שלד המבנה, ותפקידם הוא לשאת את כל משקל המבנה ולאפשר לו לעמוד בעומסים המופעלים עליו, הן ביומיום והן במקרי קיצון שעלולים לערער את יציבותו, כגון רעידת אדמה.

מבנה העמודים, המתוכנן בהתאם לחישובים מתמטיים המשקללים את העומסים הצפויים, כולל חלק פנימי של יציקת בטון על רשת מוטות ברזל, סביבה מעטפת העשויה בטון בלבד ולבסוף שכבת טיח חיצונית. פעמים רבות, אנחנו עשויים לראות נזקים חיצוניים למבנה העמוד, כגון סדקים או התפוררות של הטיח והבטון. במקרים חמורים, הבטון יישחק עד כדי כך שחלקים מרשת מוטות הברזל הפנימיים ייחשפו, ואז, על פי רוב, ניתן יהיה לראות ברזל חלוד בעמודים. אותה חלודה היא, למעשה, שורש הבעיה כולה. 

מה קורה כשנוצרת חלודה על מוטות ברזל בעמודי הבניין?

סדק או התפוררות של טיח יכולים להיות תוצאה של נזק חיצוני לעמוד הבניין, אבל במקרים רבים הם נוצרים בגלל אותה בעיה פנימית של הצטברות חלודה על העמודים. מה שקורה כאשר מוטות הברזל צוברים קורוזיה ומחלידים, הוא שהברזל מתחיל להתרחב, וכשהברזל מתרחב, הוא הודף ודוחק את הבטון וכך מתחילים להיווצר סדקים. 

מרגע שקיימת חלודה בעמוד והבטון מתחיל להתנתק ממוטות הברזל, החוזק של העמוד נפגע והיכולת שלו להבטיח את יציבות המבנה נפגמת. ככל שהזמן עובר, הסדקים מעמיקים, הנזק הולך ומחמיר והעמוד נחלש. הזנחה של המצב עשויה להוביל אפילו להכרזה על המבנה כמבנה מסוכן, ולהתחייבות הדיירים לפעול להסרת הצו. למידע מורחב בנושא תוכלו לקרוא במאמר שהכנו עבורכם. לקריאה לחצו מהו צו מבנה מסוכן?

שיקום ברזל חלוד בעמודי בניין
שיקום עמודי בטון | ברזל חלוד בעמודי בניין

גורמים לסדקים בעמודים וחלודה במוטות ברזל

חלודה נוצרת, כידוע, בעקבות הצטברות של רטיבות. ישנם מגוון גורמים המאפשרים לרטיבות לחדור מלכתחילה אל פנים העמודים:

התיישנות

כמו כל חומר, גם בטון, טיח וחומרי בנייה נוספים מתיישנים ונשחקים עם הזמן. ככל שהחומרים מתיישנים, כך הם נחלשים, ועשויים להיווצר בהם סדקים קטנים המאפשרים חלחול איטי וממושך של רטיבות אל פנים העמוד ולגרום להיווצרות ברזל חלוד בעמודים.

פגעי אקלים

החומרים מהם עשוי המבנה נפגעים לאורך השנים גם מתנאי האקלים, ולאו דווקא מנזקים של מזג אוויר קיצוני. השמש, הגשם והלחות עושים את שלהם עם הזמן ועשויים לזרז את תהליכי ההתיישנות של החומרים. בנוסף, שינויי טמפרטורה עשויים לגרום לחומרים מסוימים להתכווץ ולהתרחב וכתוצאה מכך להיסדק, ובאזורי החוף ישנה סכנה נוספת שכן המליחות באוויר מזרזת תהליכי קורוזיה במתכות וברזלים.

לחצים תת קרקעיים

כאשר ישנם לחצים מתפשטים או לא אחידים בקרקע שעליה ניצב המבנה, עשויים להיווצר סדקים ואפילו שקיעה מסוימת של יסודות המבנה.

ליקויי בנייה

חדירת מים אל פנים העמודים עשויה להתאפשר בעקבות ליקויים בתכנון או בביצוע בזמן הקמת המבנה, שימוש בחומרים לא איכותיים או לא מתאימים, איטום לקוי וכדומה.

השקיית גינה

ללא הגנה מספקת מפני חדירת רטיבותהמים המשמשים להשקיית הקרקע שבה ממוקמים העמודים עשויים לחדור אל פנים העמודים עצמם. 

ניקוז מזגנים

צינורות הניקוז היוצאים ממזגני הדירות ממוקמים בדרך כלל ממש בקרבת עמודי הבניין, ומטפטפים מים באופן כמעט תמידי. משמעות הדבר היא שהעמוד שלידו ממוקם צינור הניקוז נמצא בסביבת רטיבות תמידית, ובסופו של דבר היא עשויה לחלחל.

הזנחת ליקויים

אם מקפידים על תחזוקה שוטפת של המבנה, ליקויים יתוקנו במהירות והסיכוי להצטברות ממשוכת של רטיבות יקטן. אך ככל שהטיפול יוזנח, כך נזקים חיצוניים ופנימיים ילכו ויחמירו.

איך מטפלים בברזלים חלודים?

הדרך לטפל בברזלים החלודים תלויה במידת החלודה שהצטברה עליהם וההשפעה על מוטות הזיון. ולכן, ראשית יש לחצוב דרך הבטון, להגיע אל מוטות הברזל ולהבין את חומרת המצב. במקרים הקלים, מתבצע טיפול להסרת חלודה מהמוטות הקיימים. במקרים הקשים יותר, מוחלפים מוטות הברזל בברזלים חדשים. המוטות – חדשים או ישנים – עוברים טיפול למניעת חלודה ורק לאחריו מצופים מחדש בבטון, לעיתים תוך עיבוי של היקף העמוד הקיים.

חברה קבלנית לשיקום עמודים

התהליך נקרא חיזוק עמודי בניין ועליו להתבצע על ידי חברה המתמחה בשיקום מבנים. חברת יסודות היא מהמובילות בארץ בתחום זה, ועבודות שיקום עמודי הבניין שלה טיפלו בעשרות מבנים מסכנה עתידית ומיידית. כחברה קבלנית מוסמכת בעלת ניסיון עשיר בתחום, יש ליסודות את הידע הדרוש לבחירת החומרים המתאימים ושיטות העבודה הנדרשות על מנת לשקם את עמודי הבניין כמו שצריך ועל פי התקן.

חשוב לדעת שרק שיקום נכון, הנעשה על ידי טכניקות מדויקות וחומרים איכותיים, יבטיח חיזוק ראוי של העמוד, החזרה של היציבות למבנה כולו ומניעת הצטברות מחודשת של חלודה לטווח הארוך. חברת יסודות, המבצעת גם עבודות שיפוץ מכל סוג, תבטיח את בטיחותכם גם בביצוע תחזוקה שוטפת וגם, במידת הצורך, בשיקום עמודי בטון וברזל בעמודים.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!