מבנים מסוכנים בתל אביב

כשבניין מקבל צו מבנה מסוכן האחריות לחיזוקו ולהסרת הצו היא שלכם – בעלי הדירות. הבניין שלכם מופיע ברשימת מבנים מסוכנים תל אביב? מה אפשר לעשות כדי להסיר את הצו במבנים מסוכנים בתל אביב?

על פי דוח מבקר המדינה מיולי 2022, כ-5000 מבנים בישראל מוגדרים כמבנים מסוכנים. 920 מבנים מוכרזים כמבנים מסוכנים בתל אביב, לפי נתוני מנהל ההנדסה של עיריית תל אביב, וככל שהזמן עובר בניינים נוספים מצטרפים לרשימה.

מה ההגדרה למבנים מסוכנים?

מבנה מסוכן הוא מבנה המסכן את הדיירים שמתגוררים בו ואת עוברי האורח המבקרים בסביבתו. הסכנה נובעת מליקויים הקשורים ביציבותו של המבנה או מסכנת התמוטטות של חלקים מהמבנה.

מה גורם למבנה להיות ברשימת מבנים מסוכנים בעיריית תל אביב?

ישנם שלושה גורמים עיקריים הפוגעים במבנים הגורמים להם להפוך למסוכנים:

  1. ליקויי בנייה – בנייה שאינה תקנית, תכנון לא מדויק, ביצוע רשלני או שימוש בחומרי גלם לא איכותיים או לא מתאימים עלולים לגרום למגוון בעיות במבנה ולהיתכנות של סכנה.
  2. רטיבות – כאשר מים מחלחלים לקורות המבנה ולשלד שלו, לרוב בעקבות ליקויים באיטום המבנה, עלולה להיווצר רטיבות. לאורך זמן, רטיבות עשויה לפגוע בעמודי הבניין, בחיפויים, ברכיבי הברזל המרכיבים את השלד, בחלקי העץ שעשויים להתנפח ולהרקיב ועוד.
  3. זמן – גם אם המבנה חף מליקויי בנייה לחלוטין, הזמן עושה את שלו והחומרים המרכיבים את המבנה הולכים ונשחקים. בישראל, ובתל אביב בפרט, ישנם מבנים בני עשרות רבות של שנים, ועצם גילם עשוי להצביע על סכנה אפשרית.

מבנים מסוכנים – מי מוסמך להוציא אותו בעיריית תל אביב?

צו מבנה מסוכן בתל אביב ניתן על ידי עיריית תל אביב, לאחר בדיקה יסודית מהנדס מטעמה. היוזמה לבדיקת המבנה יכולה להגיע מהעירייה, אשר מבצעת מעקב ובקרה אחר מבנים מסוכנים באופן שוטף, או מהתושבים עצמם, אשר יכולים לדווח ליחידה למבנים מסוכנים של עיריית תל אביב על כל חשד למבנה מסוכן. 

אם בעקבות הבדיקה, יקבע המהנדס עיריית תל אביב כי הבניין מהווה סכנה לדיירים, לנכסים הסמוכים למבנה או לציבור באופן כללי, מוציאה ומכריזה העירייה על צו מבנה מסוכן שבו מפורטות הסכנות הקיימות ואת אמצעי הזהירות הנדרשים, ובו היא קובעת לוחות זמנים לטיפול במבנה.

במקרים בהם יעלה מהבדיקה כי הבניין נמצא בסכנת קריסה, יידרש פינוי מיידי של המבנה ולעיתים גם של מבנים סמוכים לו. במקרים אחרים, יימצא כי הבניין אינו נמצא בסכנת קריסה. עדיין, הוא מהווה סכנה לציבור ולדיירים בשל סדקים ושברים במבנה, חיפויים שעלולים להתנתק וליפול, מרפסות שעלולות להתמוטט וכדומה. במקרים אלו, אמצעי הזהירות שיידרשו עשויים לכלול, בין היתר, גידור של האזורים המסוכנים על מנת להרחיק מהם את העוברים והשבים.

הסרת צו מבנה מסוכן בתל אביב – האם זה אפשרי?

כאמור, הוצאת צו מבנה מסוכן אינה מעידה בהכרח על מצב בלתי הפיך שמחייב את הריסת המבנה. בחלק גדול מהמקרים ניתן לתקן את הליקויים הגורמים לסכנה, וכל עוד התיקון ייעשה כראוי, ניתן יהיה להסיר את הצו. 

מי אחראי לטיפול בליקויים ולהסרת הצו מבנים מסוכנים בעיריית תל אביב?

האחריות לתיקון הליקויים, וכן האחריות על כל נזק או פגיעה שייגרמו בעקבות הליקויים שנמצאו – מוטלת באופן בלעדי על בעלי הזכויות בבניין. על מנת לאפשר מעקב על כל מבנה מסוכן בתל אביב, כמו כל עיר אחרת בארץ, מפרסמת עיריית תל אביב את רשימת המבנים המסוכנים בעיר ומפרטת את מצב הטיפול בהם. ניתן לראות ברשימה כי מבנים שלא טופלו במסגרת פרק הזמן המוגדר בעירייה, נמצאים תחת סטטוס של טיפול משפטי – בעלי הזכויות במבנים שלא פועלים לתיקון הליקויים נתבעים באופן אישי ועשויים לשלם קנסות משמעותיים.

קיבלתם צו מבנה מסוכן בתל אביב – מה אתם צריכים לעשות?

על מנת להסיר צו מבנה מסוכן ולוודא שהבניין שלכם לא מהווה יותר סכנה עבורכם ועבור הסובבים, עליכם לפנות לחברה קבלנית המתמחה בעבודות שיקום מבנים מסוכנים. החברה תבחן את הליקויים ותגיש לכם תוכנית עבודה לטיפול בבניין, והעבודות יבוצעו בפיקוח של מהנדס בניין. עם סיום העבודות, יאשר המהנדס שפיקח על הבנייה שהליקויים תוקנו. הצהרתו תוגש לעיריית תל אביב, אשר תשלח שוב מהנדס מטעמה. רק כאשר המהנדס מטעם העירייה ישלים בדיקה נוספת של הבניין ויאשר כי כל הליקויים תוקנו, יוסר הצו. על מנת להימנע מהליכים משפטיים, עליכם לדאוג לכך בתוך מסגרת הזמן שקבעה העירייה.

האם אפשר למנוע הגעה למצב של מבנה מסוכן?

במקרים רבים, הקפדה על תחזוקה ראויה של המבנה באופן שוטף עשויה למנוע התפתחות של ליקויים חמורים אשר יגרמו לבניין להפוך לסכנה. כדי להבטיח זאת, מומלץ לחדש את איטום המבנה אחת לכמה שנים, לטפל בכל ליקוי בנייה שמתגלה ובכל נזילה או רטיבות בהקדם האפשרי.

חברת יסודות מתמחה בשיפוץ, חיזוק ושיקום מבנים, בדגש על שיקום עמודי בניין, שהם הבסיס ליציבותו. החברה פועלת ברחבי הארץ, מתמחה בהסרת צו מבנים מסוכנים בתל אביב, ומסייעת גם בתחזוקה השוטפת ובטיפול בליקויים במאות בניינים נוספים.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!