מבנים מסוכנים – המדריך המלא לביטול צו מבנה מסוכן בכפר סבא

כמו בכל עיר בארץ, גם ברשות מקומית עיריית כפר סבא קיימים מבנים מסוכנים. לפניכם מדריך מלא לתחזוקה נכונה של המבנה מבעוד מועד וטיפול מקיף מרגע קבלת צו מבנה מסוכן ועד להסרתו המלאה.

מבנים רבים במדינת ישראל נבנו לפני עשרות שנים. לאורך השנים הללו, חלה התיישנות של החומרים והצטברו נזקים עקב פגעי מזג האוויר, בנייה לקויה או לא איכותית מספיק, אי הקפדה על תחזוקה שוטפת ותיקון תקלות ראוי, ועוד. כתוצאה מכך, מבנים לא מעטים מגיעים למצב בו הם מהווים סכנה ומוגדרים כמבנים מסוכנים. הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם סכנה היא קודם כל – לנסות למנוע אותה.

הקפדה על תחזוקה שוטפת למניעת סכנה

מניעת מצב בו בניין המגורים שלכם הופך למבנה מסוכן צריכה להיות אינטרס מרכזי מבחינתכם, לא רק מפני שאתם עלולים להימצא בסכנה אלא כיוון שהאחריות למצבו של הבניין היא אך ורק שלכם. בניין מגורים מוגדר כשטח פרטי שהאחראים עליו הם בעלי הדירות. הם אלו שאמורים לטפל בו במקרה שבו הוא מהווה סכנה, אבל הם גם אלה שאמורים להקפיד על תחזוקה שוטפת ועל בדיקות תקופתיות על מנת לנסות למנוע הדרדרות לסטטוס של מבנה מסוכן.

מעבר לתחזוקה השוטפת ולטיפול מיידי בתקלות בבניין, עליכם לבצע גם בדיקות תקופתיות של המבנה ושל המערכות השונות – הגז, הצנרת, המעליות, החשמל וכדומה. אם נקפיד על כל אלו, נוכל לעמוד באחריות המוטלת עלינו כבעלי דירות ודיירים במבנה.

זיהוי ליקויים המעידים שהבניין מהווה סכנה 

אך גם אם אתם מקפידים על תיקונים ומבצעים את כל הבדיקות התקופתיות, עשויות להימצא בעיות במבנה המעידות שהבניין מהווה סכנה לכם או לציבור: אריחים וחיפויים רופפים או נושרים מחזיתות הבניין, התפוררות של חלקי בטון או טיח, שקיעה של עמודי הבניין, הקירות והיסודות, הופעה של סדקים עמוקים ורחבים, סימני רטיבות וחלודה במצב מתקדם, חשיפה של מוטות הברזל בעמודי הבניין ועוד.

בכל מקרה כזה יש לפנות מיידית למחלקת הפיקוח על הבנייה של עיריית כפר סבא, והטיפול במבנה החשוד כמסוכן ייצא לדרך.

מבנה מסוכן
נפילות טיח ובטון, ברזל חשוף הינם גורמים שכיחים להכרזת צו מבנה מסוכן

פרוטוקול הטיפול במבנים מסוכנים בכפר סבא

כאשר עולה חשד לקיומו של מבנה מסוכן כפר סבא פועלת בהתאם לפרוטוקול מסודר:
  • מהנדס עירוני המשמש כמפקח בנייה נשלח לבדיקת המבנה.
  • אם הוא מזהה סכנה, העירייה שולחת מהנדס מבנים מטעמה להמשך הבדיקה (שתי הבדיקות כרוכות בתשלום המוטל על בעלי הדירות בבניין)
  • מהנדס המבנים מגיש את חוות דעתו למפקח ולמהנדס העיר כפר סבא, שמוציאים צו מבנה מסוכן על פי חוות דעתו. אם נמצא כי המבנה מהווה סכנה מיידית, העירייה דואגת לפינוי הדיירים ומחליטה אם המבנה ניתן לתיקון או שהפתרון היחידי הוא הריסה. בכל מקרה, התשלום עבור ביצוע העבודות ייגבה מבעלי הדירות.
  • אם הסכנה אינה מיידית, הצו נשלח אל בעלי הדירות עם דרישה לתקן את הבעיות שנמצאו עד תאריך יעד שמצוין בצו המסוכן.
  • לאחר סיום ביצוע התיקונים, בעלי הנכס מודיעים למחלקת הפיקוח על הבנייה שהעבודות הושלמו, ומצרפים הצהרה מטעם מהנדס החברה שביצעה את העבודות על כך שהמבנה תקין ואינו מהווה סכנה יותר
  • מהנדס העירייה מגיע לבדוק שוב את המבנה על מנת לוודא את תקינותו.
  • אם נמצא שאין יותר סכנה, העירייה מורה על הסרת הצו מבנה המסוכן שהוכרז.

החלק שלכם בתהליך ביטול צו מבנה מסוכן

כאמור, האחריות על המבנה היא שלכם, הדיירים. אתם אחראים למניעת סכנה ואם בכל זאת נוצרה כזאת, אתם אחראים להסרתה ולהסרת צו המבנה המסוכן שניתן לבניין. בפועל, זה אומר שאתם נושאים בכל עלויות התיקון ואחראים גם לכל נזק לאדם או לרכוש שייגרם בעקבות מצב המבנה. אי טיפול בבעיות שנמצאו לפני תאריך היעד שקבעה העירייה בצו המבנה המסוכן, עלול להוביל לפתיחת הליכים משפטיים נגדכם שבסופם ייתכן שיוטלו עליכם קנסות כבדים.

כחלק מהאחריות המוטלת עליכם, נדרש מכם לפנות לחברה קבלנית מקצועית ואיכותית על מנת לבצע את התיקונים בהתאם לדרישות ולהבטיח שהעבודות יחזיקו מעמד לאורך זמן. מומלץ לפנות לחברה שמתמחה בשיקום ושיפוץ מבנים ולהמשיך להיעזר בשירותיה גם לאחר הסרת צו המבנה המסוכן, ומומלץ אף יותר לפנות לחברה כזאת עוד היום על מנת לשמור על תחזוקה שוטפת ולהימנע מלכתחילה מלהגיע למצב של סכנה.

חברת יסודות היא חברה מובילה, אמינה ועתירת ניסיון, המתמחה בשיקום עמודי בניין, שיקום מבנים מסוכנים, חיזוק מבנים וביצוע כל עבודות השיפוץ. המקצועיות והניסיון הרב של החברה בהסרת צו מבנה מסוכן ובליווי מאות בניינים בעבודות תחזוקה שוטפת, מאפשרים לה למנוע סכנות עתידיות ולהסיר בבטחה סכנות קיימות, תוך שמירה על תקינות המבנים בהם היא מטפלת לאורך זמן.   

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!