שיקום בטון – מה הסכנה ואיך מטפלים?

זה מתחיל בסדק שהולך ומעמיק, אט אט הטיח והבטון מתפוררים ופתאום מוטות הברזל שמרכיבים את העמוד נחשפים. תהליך זה מעיד על פגיעה מתמשכת ביציבות המבנה ודורש עבודה מיידית של שיקום בטון חשוף בעמודי בניין ובחזיתות.

בניינים רבים בישראל בנויים על עמודים. תכנון מבנה שנשען על עמודים לוקח בחשבון את המשקל האדיר המופעל על העמודים, שנושאים את כל כובד המבנה ותכולתו, וכן את הלחצים המופעלים עליהם מתוך הקרקע. על מנת לעמוד בכל העומסים, העמודים עשויים מהחומרים החזקים והעמידים ביותר בענף הבנייה: בטון ורשת של מוטות פלדה הנקראים ברזלי זיוון.

בתהליך שיקום בטון חשוף, יוצקים את הבטון סביב רשתות ברזלי הזיוון כך שמרכז העמוד עשוי מוטות ברזל ובטון, השכבה האמצעית של העמוד היא שכבת בטון בלבד בעובי של כחמישה סנטימטרים, והשכבה החיצונית של העמוד היא שכבת טיח בעובי של כשני סנטימטרים.

למרבה הצער, גם החומרים העמידים והחזיקים ביותר לא חסינים לחלוטין מפני פגיעה, וכאשר אנחנו רואים עמוד בטון חשוף, אין ספק שהעמוד נפגע פגיעה חמורה.

הסימנים חיצוניים והנזק – שיקום בטון 

למעשה, אם תראו עמודי בטון חשופים – עמודים ששכבת הבטון הפנימית שלהם נחשפה ובמקרים קיצוניים גם ברזלי הזיוון הפנימיים – זה אומר שזיהיתם את הבעיה רק בשלב מאוד מתקדם. תהליך החשיפה של הבטון מתחיל בדרך כלל מסדקים שמופיעים על העמוד והולכים ומעמיקים, עם הזמן חלקי טיח מתחילים להתפורר ולנשור, בהמשך קורה דבר דומה גם לחלקי הבטון ואז מתחילים לבצבץ מתוך הבטון שהלך ונשחק גם מוטות הברזל, שלרוב יהיו חלודים.

כבר עם הופעתם של הסדקים הראשונים יש לבדוק את מצב העמודים, כי למרות שהסימנים שאנחנו רואים הם חיצוניים, התהליך כולו נובע מפגיעה פנימית: מקור הבעיה הוא היווצרות של חלודה על ברזלי הזיוון שבתוך העמוד, אשר גורמת לברזל להתנפח. כשהברזל מתחיל להתנפח, לאט לאט הבטון שעוטף אותו נהדף כלפי חוץ ונוצרים סדקים. ככל שהתהליך ממשיך, הסדקים מעמיקים והשכבות העוטפות את הברזלים ומוטות הזיוון מתחילות להתפורר.

משמעות הדבר היא שכשאנחנו נראה את הסימנים הראשונים ביותר לבעיה, פנים העמוד כבר יהיה פגוע, והיכולת של העמוד לשאת את העומסים שעל פיהם הוא תוכנן ונבנה, תיפגע גם היא. ברגע שעמוד אחד נחלש ולו במעט, המבנה כולו נחלש, דבר שמסכן את בטיחותכם באופן כללי, ועלול להפוך לסכנת נפשות במקרה הלא בלתי סביר של רעידת אדמה. ואם הבעיה לא זוהתה בזמן ומבנה העמוד נפגע בצורה כל כך חמורה עד שמוטות הברזל שבתוכו חשופים, המבנה עשוי להוות סכנה מיידית.

שיקום בטון וברזל חשוף
ברזל חשוף בתקרת בטון | שיקום בטון וברזל חלוד

מקורות הנזק בעמודי בטון 

כאמור, מקור הבעיה הוא החלודה והקורוזיה שמצטברות על ברזלי הזיוון. לא תמיד אפשר למנוע זאת, שכן רטיבות עשויה לחדור אל הברזלים בעקבות שחיקה ובלאי של חומרי הבנייה שנוצרת באופן טבעי, עם הזמן, ובעקבות פגעי מזג אוויר שונים. 

פעמים רבות, הדבר קורה בגלל שהעמודים לא טופלו כראוי מלכתחילה, ונבנו ללא הגנה מתאימה כנגד חדירה של מים. גם אם מי הגשמים לא חודרים דרך שכבת הבטון החיצונית, עמודי בטון רבים ממוקמים בסביבה של רטיבות כמעט תמידית, כמו למשל בגינת הבניין או תחת צינורות הניקוז של המזגנים. ללא הגנה ראויה, הרטיבות מחלחלת דרך יסודות העמודים ופוגעת בהם ללא מפריע.

הפתרון – שיקום בטון חשוף

בין אם זיהיתם את הבעיה עם הופעת סדקים ראשונים, אחרי התפוררות של הטיח או כשמוטות ברזל חלודים מבצבצים מהבטון – זה הזמן לפנות לחברה קבלנית המתמחה בשיקום עמודי בניין ולטפל בבעיה לפני שהמצב מחמיר עוד יותר.

תהליך שיקום עמודי בניין מתבצע בהתאם למצב הקיים. תחילה, נעשית הערכה של חומרת המצב על ידי מהנדס קונסטרוקציה, שמתווה בהתאם את צעדי הטיפול הדרושים. את השיקום בפועל מבצע צוות הבנייה של החברה, כאשר לאורך כל הדרך מפקח על העבודות מהנדס מבנים מוסמך. 

הצעד הראשון נעשה בצורה דומה בכל מבנה וכולל "קילוף" של שכבות בטון נוספות מהעמודים הפגועים על מנת לחשוף את ברזלי הזיוון ולהבין את היקף הפגיעה. אם זה אפשרי, מסירים את החלודה מברזלי הזיוון ומצפים אותם בחומר למניעת חלודה בעתיד. אם הפגיעה בברזלי הזיוון קשה, מחליפים אותם במוטות ברזל חדשים וגם אותם מצפים בחומר דוחה חלודה. לאחר הטיפול בברזלי הזיוון, מצפים אותם בשכבת בטון חדשה ובהתאם לצורך גם מעבים אותם. התהליך כולו נעשה בהתאם לחישובי העומסים שבהם העמודים צריכים לעמוד.

ביצוע העבודות – רק על ידי חברה המתמחה בשיקום מבנים

כל בעיה הקשורה ליציבות המבנה צריכה להיות מטופלת על ידי אנשי המקצוע המתאימים, בעלי ההכשרה, הידע והניסיון הדרושים על מנת להבטיח את בטיחותכם. חשוב לפנות לחברה קבלנית מוסמכת, בעלת רישיון קבלני מתאים לעבודות שיקום מבנים, שמעסיקה את כל אנשי המקצוע הדרושים, החל בפועלי בניין מנוסים וכלה במהנדס קונסטרוקציה מוסמך ובמהנדס מבנים המשמש כמפקח על התהליך.

לחברת יסודות ניסיון עשיר בשיקום, חיזוק ושיפוץ מבנים והתמחות מיוחדת בעבודות שיקום בטון חשוף וטיפול בעמודי בניין. לאורך שנות פעילותה הרבות טיפלה החברה במאות עמודי בניין פגועים והחזירה את היציבות והביטחון לדיירי המבנים, תוך שהיא מספקת את מלוא המעטפת המקצועית הדרושה עבור התהליך.

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!