שיקום עמודי בטון – הגורמים להיחלשות ופגיעה בעמודים?

הבחנתם בסדקים על עמודי הבטון, או אולי אפילו רואים ברזלים חלודים חשופים כתוצאה מהתפוררות חלקי בטון? זוהי בעיה שאין להתעלם ממנה. יש לפנות בהקדם אל קבלן מוסמך או חברת שיקום עמודי בטון. 

חברתנו ’רום יסוד – המומחים לשיקום מבנים‘, מתמחה בתכנון וביצוע שיקום עמודי בניין לרבות בטון וברזל, מבנים מסוכנים ושיפוץ בתים משותפים. אנו נאבחן את הבעיה והגורמים, נכין תכנית ומפרט שיקום במטרה לטפל ולתקן את המפגע לאורך שנים. 

עמודי הבטון נועדו לשאת את כל עומס המבנה, ולא צריך להיות מומחה להנדסה על מנת להבין כי מדובר בעומסים אדירים. לצורך כך קיימים תקנים הנדסיים מחמירים המגדירים כיצד לבנות את העמודים. מבלי לרדת לעובי הקורה תרתי משמע, מדובר בעמודי בטון מזוין ומוטות זיוון. עמודים בעלי מבנה קונסטרוקטיבי מיוחד אשר נועד להעניק להם חוזק ועמידות בפני הלחצים ומכלול ההשפעות הסביבתיות. 

עמודי הבטון אמנם חזקים, בהנחה שתוכננו ונבנו כהלכה, אך הם גם רגישים למפגעים סביבתיים ופגעי הזמן. במהלך השנים עלולות להיווצר בעיות שונות הפוגעות בעמידותם וחוזקם של העמודים. אלו עשויות להיראות כמו בעיות קטנות, ובעיקר אסתטיות, אך הן משפיעות על כל איזון העומסים ומחלישות את עמודי הבטון.

אם בעיות אלו לא יטופלו בהקדם המצב ילך ויחמיר. הבעיות הכי קטנות, גדלות עד לכדי גרימת נזק המחייב את עיבוי העמודים ומשם את כלל מערכת הקונסטרוקציה של עמודי הבניין. ובמקרים חריגים, קריסת עמודים, המשפיעה באופן ישיר על יציבות הבניין ותקינותו.

חשוב לציין כי גם אם הבעיה היא נקודתית, כמו למשל עמוד אחד שניזוק מכל סיבה שהיא (למשל סדקים או מוטות זיוון חלודים המשפיעים על חוזק העמוד) – להיחלשות העמוד מגבירה את הלחץ על העמודים האחרים. 

שיקום ברזל חלוד בעמודי בטון
שיקום ברזל חלוד בעמודי בטון

מה הגורמים להיחלשות ופגיעה בעמודים?

ישנם גורמים שונים המגבירים את הסיכון להיחלשות העמודים התומכים של המבנה. 

כשלים תכנוניים 

כשלים שכאלו קיימים בעיקר במבנים ישנים. אלו שנבנו לפני שנות השמונים הם בעלי סיכון גבוה, ולא רק בגלל השנים הרבות שעברו. הסיבה המרכזית היא תכנון הנדסי ישן שלא לקח בחשבון את כל הסכנות הפוגעות בבניין. מאז שנות השמונים עשינו דרך ארוכה, גם בתחום טכנולוגיות הבנייה והחומרים וכמובן חידוש התקנים המחמירים המתאימים לזמננו.

סגרגציה בבטון

סגרגציה בבטון היא בעיה המתחילה כבר בשלבי היציקה. סגרגציה היא תופעה של היפרדות חומרי הבטון (היפרדות החצץ ומרכיבי התערובת כגון מלט, חול ומים). כתוצאה מכך נוצרים אזורים חלשים ביציקת הבטון, אזורים המורכבים רק מחצץ. בשפה המקצועית הם ידועים בתור ״כיסי חצץ וחללי חצץ״ .

הסיבות לסגרגציה הן בד״כ יציקה מגובה רב מדיי ( בעיקר בכלונסאות  או שבזמן יציקה לא מרטיטים את הבטון. ישנן טכניקות למניעת סגרגציה ופרוטוקולים לטיפול בבעיה כאשר היא מתרחשת. בבעיות שכאלו מטפלים כבר בשלבי הבנייה, ולא בחלוף השנים.

שינויים במבנה

שינויים במבנה, כמו למשל הוספת עוד קומה, משנים מייד את כל העומסים על העמודים. תוספות בנייה שנעשו שלא כחוק, וללא פיקוח הנדסי, יכולות להוסיף עומס על העמודים ולהחלישם.

חשיפה למים

חשיפה מוגברת למים, תגרום לחדירת רטיבות אל העמודים, ובסופו של דבר הם יגרמו להתחמצנות הברזלים ומוטות הזיוון. אלו יכולים להיות מי השקיה מרובה, הצפות עונתיות וגם נזילות בצנרת מים, מזגנים וביוב.

בלאי טבעי

בהנחה שלא היו הצפות מים וכל התכנון והביצוע של עמודי הבטון מושלם, עדיין שום דבר אינו יכול לעמוד בפני הבלאי הטבעי. במהלך השנים העמודים חשופים לשינויי טמפרטורה, לחות, קרינת השמש, גשמים ומליחות. אלו גורמים לשחיקת חומרי האיטום ובסופו של דבר חדירת גורמים המחלישים את העמודים. תחזוקה שוטפת היא הדרך לשמר את העמודים. 

שיקום עמודי בניין
שיקום עמודי בניין משותף | חשיפת מוטות, שיקום הברזל וחיזוק עמוד הבטון | רום יסוד – המומחים לשיקום מבנים

כיצד ומה הדחיפות לטפל בעמודי בטון סדוקים?

כאשר מופיעים סדקים או שברים על עמודי הבטון חשוב לטפל בבעיה מיידית. וועד הבית עשוי להזמין שיפוצניק כללי על מנת לטפל בבעיה למראית עין. ובמהירות יזכה לפתרון זול – קצת חומר צמנטי, טייח ולבסוף צבע. העמוד יראה חדש ויפה. אך האמת שזהו רק תיקון שטחי שאינו מחזק את העמוד, ואינו עוצר את המשך הבלאי והיחלשות העמודים. 

טיפול בעמודי בטון הוא טיפול בבעיה עצמה, ולא רק טיפול אסתטי של חידוש טייח וצבע. זהו נושא קריטי, וישנם תקנים הנדסיים שחייבים לעמוד בהם. בראש ובראשונה זוהי עבודה לחברת מתחום ההנדסה, ולא חברת שיפוצים כלליים. 

אבחון כל גורמי הסיכון

ראשית, הטיפול דורש את אבחון כל גורמי הסיכון והכוחות הפועלים על הבניין. אלו  יכולות להיות בעיות רטיבות המגיעות גם מקומות עליונות, בעיות ניקוז הגורמות להצפות, מליחות באזורי קו החוף וכו׳. נדרשת כאן בדיקה מקצועית ותכנית עבודה, כאשר המטרה היא גם לחזק עמודים שנפגעו, וגם למנוע את התפשטות הנזק.

שיקום ברזל ובטון 

שיקום עמודי בניין כולל בתוכו הן את שיקום הבטון, והן שיקום ברזל ומטות הזיוון שבעמוד. העיקרון הראשון הוא סיתות, קילוף והורדת טיח רופף מהעמוד, עד לקבלת פני בטון נקיים ויציבים.  לאחר מכן שלב חשיפת ברזלי הזיוון. יש לבצע חישוף בכל ההיקף, ולהסיר קורוזיה מהברזל החשוף באמצעים מכאניים. בשלב הבא יש לבצע שטיפה במים של הברזל ושל השטח, ולמרוח חומרים ייעודיים להגנה על מוטות הזיוון ומניעת חלודה בעתיד.

רק לאחר שבוצע שיקום למוטות הזיוון בעמודי הבניין יש לבצע הרבצה צמנטית של שכבת בטון ושכבה מיישרת. ורק לבסוף שכבת הגמר העליונה, אשר יכולה להיות צבע אקרילי, שליכט או חיפוי, בהתאם לדרישת וועד הבית.

זקוקים לשיקום עמודי הבניין? חברתנו, רום יסוד המומחים לשיקום מבנים, מתמחה בחיזוק עמודים ושיקום עמודי בניין. צרו איתנו קשר עוד היום לתיאום וייעוץ מקצועי. 

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!