סימנים רבים עשויים להעיד על היחלשות של עמודי הבניין, והם נפוצים יותר מכפי שאתם חושבים. תהליך שיקום עמודי בטון בבניין יאפשר לחזק את המפגעים החלשים במבנה ולהחזיר את היציבות והבטיחות לאורך זמן.

כשחושבים על היחלשות של עמודי הבניין, הדמיון עלול לקפוץ מיד לתרחישי אימה של קריסה והתמוטטות. למזלנו, הדמיון בדרך כלל מקדים את המציאות, שמאפשרת לנו לזהות סימנים מקדימים ולדאוג לטיפול המתאים לפני שאסון מתרחש. 

סדקים בעמודי הבניין, טיח מתפורר או ברזלים שנחשפים מתוך הבטון (לרוב תוכלו להבחין שהם חלודים) – כל אחד מהסימנים הללו עשוי להעיד על נזק שנוצר בעמודי הבניין. כאשר אחד מעמודי הבניין נפגע, הוא בהכרח גם נחלש, ואיתו נחלש שלד המבנה כולו. 

מה המשמעות של היחלשות עמודי הבניין?

עמודי הבניין הם היסודות התומכים בשלד המבנה כולו ומבטיחים את יציבותו. בנייתם נעשית על פי תכנון קפדני אשר לוקח בחשבון לחצים פנימיים וחיצוניים ומאפשר לעמודים לחלק ולשאת את כל משקל המבנה בכדי לעמוד בעומסים כבדים. ברגע שנוצר נזק לאחד העמודים, נפגע מאזן הלחצים כולו, והיכולת של המבנה להמשיך לשאת את העומסים הקיימים נחלשת.

מכאן ועד להתמוטטות או קריסה של המבנה המרחק גדול, אך הזנחת הטיפול בעמוד הפגוע עשויה בהחלט להוביל לשם עם הזמן. בנוסף, חשוב לזכור שמדינת ישראל ממוקמת ממש מעל השבר הסורי-אפריקאי ונחשבת לאזור המועד לרעידות אדמה. הקפדה על תקינות עמודי הבניין מבטיחה את עמידתו האיתנה של המבנה ועשויה להציל חיים ולמנוע נזק אדיר לרכוש במקרה שהאדמה רועדת. 

שיקום עמודי בטון בבניין
שיקום עמודי בטון בבניין | הסרת טיח ובטון רופף, שיקום וחיזוק עמודי הבניין

מהם הגורמים לנזקים בעמודי בטון?

ישנם לא מעט גורמים שעשויים להזיק לעמודי הבניין ולגרום להם להיחלש. חלקם בלתי נמנעים, כמו לחצים תת קרקעיים, נזקי אקלים או בלאי והתיישנות טבעיים, שעשויים להוביל להיווצרות נזקים בעיקר במבנים ישנים.

לצידם, ישנם גם גורמי נזק שבהחלט ניתן למנוע, כמו למשל ליקויי בנייה בשלבי התכנון או הביצוע, שימוש בחומרים לא מתאימים בתהליך הבנייה או אי הקפדה על תחזוקה שוטפת והזנחה של נזקים "קלים" שהופכים לחמורים יותר עם הזמן. 

גם החלטות מינוריות, לכאורה, כמו מיקום צינור הניקוז של המזגנים לאורך זמן, עשויות לגרום לנזק לעמודי הבניין, שכן ברוב המקרים פתח הצינור ממוקם ממש בסמוך לעמודים. עם הזמן, הטפטוף המתמיד מייצר רטיבות שחודרת אל מוטות הברזל הנמצאים במרכז העמודים, וכאשר אלו מתחילים להחליד, הבטון העוטף אותם מתחיל להתפורר ולהיסדק.

איך מטפלים בנזק שנגרם לעמודי בטון בבניין?

שיקום עמודי בטון בבניין מצריך מומחיות מיוחדת, היכרות עם טכניקות העבודה הנדרשות ועם החומרים המתאימים. עבודה לא מקצועית עשויה להחמיר את המצב הקיים, לפגוע ביציבות השלד כולו ולסכן את דיירי הבניין ואת הציבור.

השלב הראשון בשיקום העמודים מתבצע על ידי מהנדס קונסטרוקציה שאחראי להערכת הנזק הקיים ולתכנון התהליך הנדרש לתיקון הנזקים. 

השלב השני הוא ביצוע העבודות בפועל על ידי קבלן בנייה מוסמך המתמחה בשיקום מבנים:

  • הסרת חלקי הבטון הסדוקים והמתפוררים וחשיפת מוטות הברזל שבמרכז העמוד
  • הסרת חלודה וקורוזיה שהצטברו על מוטות הברזל
  • מריחת מוטות הברזל בחומרים מונעי חלודה 
  • שיקום הבטון העוטף את מוטות הברזל ועיבוי של העמודים במידת הצורך

קבלן מוסמך לשיקום עמודי בטון בבניין

חברת יסודות היא חברה קבלנית מוסמכת, מהמובילות בארץ בתחום השיפוץ וחיזוק המבנים. שיקום מבנים, בדגש על שיקום עמודי בטון בבניין, הוא אחד מתחומי הדגל של החברה, המספקת תחת קורת גג את כל אנשי המקצוע הנדרשים לביצוע התהליך: מהנדס קונסטרוקציה להערכת הנזק ויצירת תוכנית טיפול, צוותי בנייה ושיקום עמודים מנוסים לביצוע העבודות בפועל ומהנדס מבנים מוסמך לפיקוח על העבודות, בקרה על איכותן והקפדה שיתבצעו בהתאם לתכנון. 

השאירו פרטים

ונחזור אליכם בהקדם

תוכן עניינים

פייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
מייל

מאמרים אחרונים

השאירו פרטים

ונציג יחזור אליכם בהקדם!